Quote from Guest on 8 February 2009, 16:00Hjälp! Jag har börjat få ont i knät!
Jag springer jag inte speciellt långa sträckor, 4-5 kilometer ungefär. Har tänkt att jag ska upp på 10 km lagom till Karlstad stadslopp. Saken är den att jag har börjat få ont på insidan av knäet... Läste om "Löparknä
Hjälp! Jag har börjat få ont i knät!
Jag springer jag inte speciellt långa sträckor, 4-5 kilometer ungefär. Har tänkt att jag ska upp på 10 km lagom till Karlstad stadslopp. Saken är den att jag har börjat få ont på insidan av knäet... Läste om "Löparknä
Quote from Camilla Höög on 8 February 2009, 16:10Stretchar du ordentligt efter varje pass?
Jag hade inga direkta problem tyckte jag, men sedan jag började stretcha så känns löpningen mycket lättare och skönare. Jag hade alltså vissa problem.
Stretchar du ordentligt efter varje pass?
Jag hade inga direkta problem tyckte jag, men sedan jag började stretcha så känns löpningen mycket lättare och skönare. Jag hade alltså vissa problem.
Quote from Funbeat user on 8 February 2009, 16:28Ja, jag försöker stretcha ordentligt. Men det känns som att ingen av dom "stretchpositionerna" jag använder kommer åt det onda stället riktigt...
Tänkte att om det var löparknä så skulle det hjälpa att stretcha... http://www.funbeat.se/life/blog/show.asp
Ja, jag försöker stretcha ordentligt. Men det känns som att ingen av dom "stretchpositionerna" jag använder kommer åt det onda stället riktigt...
Tänkte att om det var löparknä så skulle det hjälpa att stretcha... http://www.funbeat.se/life/blog/show.asp
Quote from Funbeat user on 8 February 2009, 17:42Jag har en övning... Lite svårt att beskriva kanske men here it goes.
Sittandes på huk med ena benet helt uträckt åt sidan. Greppa tårna (om du når) och vik sedan kroppen framåt/nedåt samtidigt som du pressar ner på knät. Då skall du komma åt denna muskel
Jag har en övning... Lite svårt att beskriva kanske men here it goes.
Sittandes på huk med ena benet helt uträckt åt sidan. Greppa tårna (om du når) och vik sedan kroppen framåt/nedåt samtidigt som du pressar ner på knät. Då skall du komma åt denna muskel
Quote from Funbeat user on 8 February 2009, 18:31Är det den här du menar?
http://www.exrx.net/Stretches/HipAdductors/SideLunge.htmlSom svar på frågan, nej det är inte löparknä när det gör ont på insidan. Löparknä är alltid på utsidan av knäet, alltså hjälper inte de stretchövningarna ett vitten tyvärr
Är det den här du menar?
http://www.exrx.net/Stretches/HipAdductors/SideLunge.html
Som svar på frågan, nej det är inte löparknä när det gör ont på insidan. Löparknä är alltid på utsidan av knäet, alltså hjälper inte de stretchövningarna ett vitten tyvärr
Quote from Funbeat user on 8 February 2009, 18:43Det är nog förmodligen inte patellofemoralt syndrom heller, om inte minst 3 av följande stämmer in förståss:
- Smärta nedför trappor
- Smärtor i huksittande (svårt att komma ner/upp)
- Smärta vid bilkörning (långvarigt tryck)
- Smärta vid stillasittande
Det är nog förmodligen inte patellofemoralt syndrom heller, om inte minst 3 av följande stämmer in förståss:
- Smärta nedför trappor
- Smärtor i huksittande (svårt att komma ner/upp)
- Smärta vid bilkörning (långvarigt tryck)
- Smärta vid stillasittande
Quote from Funbeat user on 8 February 2009, 18:51Många med knäkunskaper här... 🙂
Jag slinker in med en fråga:
Jag har ont i knäna till o från hela tiden o löparknätlistan som LadyG listat stämmer på alla för mig. Jag har också skadat muskelfästet för stora lårmuskeln (där den fäster i knäskålen) tidiga
Många med knäkunskaper här... 🙂
Jag slinker in med en fråga:
Jag har ont i knäna till o från hela tiden o löparknätlistan som LadyG listat stämmer på alla för mig. Jag har också skadat muskelfästet för stora lårmuskeln (där den fäster i knäskålen) tidiga
Quote from Urban Nilsson on 8 February 2009, 18:55Jag får också ont på insidan av knät ibland. Det beror för min del om en rad muskler: Utsida lår, baksida lår och rumpan i kombo. Stundom även en muskel som fäster i ljumsken och insida knät.
De första kommer man åt med mycket stretch. Googla bl a "Dörrp
Jag får också ont på insidan av knät ibland. Det beror för min del om en rad muskler: Utsida lår, baksida lår och rumpan i kombo. Stundom även en muskel som fäster i ljumsken och insida knät.
De första kommer man åt med mycket stretch. Googla bl a "Dörrp
Quote from Funbeat user on 8 February 2009, 18:58Om det känns som att knäskålen fastnar och gör ont kan det bero på en meniskskada.
Netdoktor skriver så här, här det något du känner igen?
"De klassiska symtomen på meniskskada är att man klagar över att knät låser sig efter att man har suttit på knä, s
Om det känns som att knäskålen fastnar och gör ont kan det bero på en meniskskada.
Netdoktor skriver så här, här det något du känner igen?
"De klassiska symtomen på meniskskada är att man klagar över att knät låser sig efter att man har suttit på knä, s
Quote from Funbeat user on 8 February 2009, 19:01Daniel, det du behöver är en naprapat med stenhårda nypor, eller en sträckbänk som kan dra i dig lite låter det som 🙂
Vet man med sig att musklerna är korta bör man väl försöka sträcka ut dem, men man ska tänka på att man också kan skada sig om man är
Daniel, det du behöver är en naprapat med stenhårda nypor, eller en sträckbänk som kan dra i dig lite låter det som 🙂
Vet man med sig att musklerna är korta bör man väl försöka sträcka ut dem, men man ska tänka på att man också kan skada sig om man är