Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOnt insida knä
You need to log in to create posts and topics.

Jag har ibland liknande problem med knäet. Stretchövningar för rumpan, höften och sidan av nedre delen av ryggen (gick det där att förstå?) hjälper mej, men det kan ta tid. Labbar för närvarande med balansövningar, och det hjälper oväntat mycket.

Malin - Det gör absolut ingenting hihi.

Per - Vad för balansövningar har du att tipsa mig om? Och hur stretchar du ryggen?

Sa jag att jag har överrörlig korsrygg (om det är så det heter)?
*världens bästa kropp*

Verkar som om ryggmusklerna jag menar heter Quadratus Lumborum.
Man kan stretcha dem genom att böja ryggen sidledes och lite snett framåt:
http://www.stretchman.com/quadratus_lumborium_selfstretch.html
http://news.bbc.co.uk/sportacademy/bsp/hi/games/3d_bo

Malin: Jag tycker att du ska börja med att gå till en kiropraktor och kolla ditt bäcken. Det är lätt och snabbt gjort och sedan kan du antingen skutta vidare eller stryka det från "möjliga orsakslistan". Du får tid snabbt och det går fortare än att vänta

Till Daniels råd om stretching kan läggas klassiska djupa knäböjningar med endast kroppen som vikt - det brukar jag använda när jag får dåliga knävibbar liknande frågeställarens. Kanske 3x10 per dag eller så tills det är bättre. Oklart vad det gör för nyt

Jag skulle tro att Du har fått en slämsäcks inflamation i knät. Jag hade det och fick den diagnosen. Pröva med antiflamatorisk kräm någon vecka.

För mig tog det ett par veckor så var jag bra igen.

Överväger kiropraktor. Tycker det är så jobbigt att det ska ligga i någon annans händer dock. Jag är sådär så jag vill fixa allt själv...

Tommie: Jag har testat med Voltaren + vila, det fungerade inte... 🙁

Tills dess att jag får tummen ur ska jag te

Dörrpoststretch:

Ligg på tröskeln i en dörrpost med höften/midjan mot sidans karm.

Lägg motsatt ben upp på dörrposten (vänster ben upp på höger karm). Justera kroppens läge så du kan ha nästan rakt ben upp på karmen. Sträck benet så det stramar ut med r

Ja du ser ju själv Malin....att här på FunBeat så finns gräddan av löpningsmedicinska expertisen typ. Å nu skulle jag göra mig märkvärdig med att säga något....som ju redan är sagt ....å de i valören.??!! Hoppsan...Ettan vila en vecka...Tvåan kiropraktor.

Som gammal fotbollsspelare saknar jag dels främre korsband i knät och har tidigare haft känningar som du beskriver. Min erfarenhet är att bästa sättet att undvika smärtan i knät är att styrketräna musklerna kring knät. Cykling, knäböj utan att räta ut ben