Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

(t+) Oskar.

Jag använder olika löpsteg beroende på underlag, och beroende på hur trött jag är i olika delar av kroppen.

Jag har ändrat mitt löpsteg vid två tillfällen. Båda gångerna kändes det väldigt onaturligt i början, men väldigt naturligt efter några veckor.

Du kan vara lycklig Lars. Bara 2.

Ännu i dag har jag säkert över 10 olika löpsteg.
Som bäst hade jag nog 50.

Jag tror på anpassning till underlaget, vilket nog är ganska normalt.
Hoppas jag. 😉

Jag har nog ändrat löpsteget fler än 2 gånger.

Först började jag springa långdistans och då kortade jag steget (ökade stegfrevensen) för att orka distansen

Sen började jag springa i lättviktare/tävlingsskor. Då ökade jag stegfrekvensen ännu mer för att

Johan, de flesta beskrivningar av löpteknik krånglar till det alldeles för mycket.

De flesta människor lär sig springa alldeles utmärkt vid tre års ålder. Man behöver inte styra sitt löpsteg. Om man gör det så blir steget spänt, vilket är det sämsta som

Klas (t+)

Johan: ett litet tips för att få ett bra löpsteg. Spring terräng, gärna lite teknisk så du får annat att tänka på än vilken stil du har.

(t+) på Klas med ett litet ? om "övertron" på ett snabbare och kortare löpsteg.
Tror mer på ett bekvämt steg som din specifika kropp gillar.

Krister. Helt rätt enligt ovetenskapliga rön från tidigare.
Ju mer obanat och omväxlande man kutade desto mer l

Krister, inte ett bra sätt att få ett VACKERT löpsteg. 😉 Men, kanske man kommer till insikt om att de här idoliserade forntida jägarna nog inte hade ETT löpsteg, utan fick vackert anpassa sig efter terrängen.

Tack så mycket för alla svar! Skall ta tillvara på detta och försöka springa avslappnat istället =)