Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 13:56Men "stress fracture" är väl en form av utmattningssprickor?
Men "stress fracture" är väl en form av utmattningssprickor?
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 14:14Jo, men vid stress reaction är det (ännu) ingen spricka, bara förändring i benbildningen och smärttillstånd:http://www.eorthopod.com/content/whats-the-difference-between-a-stress-reaction-and-a-stress-fracture
Jo, men vid stress reaction är det (ännu) ingen spricka, bara förändring i benbildningen och smärttillstånd:http://www.eorthopod.com/content/whats-the-difference-between-a-stress-reaction-and-a-stress-fracture
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 17:26Ja en sträckning, töjning i strukturen. Kvarstående deformation, eller kristallina förändringar om det vore en konstruktionsdetalj 😉
Ja en sträckning, töjning i strukturen. Kvarstående deformation, eller kristallina förändringar om det vore en konstruktionsdetalj 😉
Quote from Funbeat user on 28 March 2011, 12:12"På sprintdistanser är löpekonomi mindre intressant."
Jag anmäler härmed avvikande uppfattning.
"På sprintdistanser är löpekonomi mindre intressant."
Jag anmäler härmed avvikande uppfattning.
Quote from Funbeat user on 29 March 2011, 08:46Ju fortare man springer desto mer energi går det åt och därav finns det mer energi att spara genom ett "korrekt" löpsteg. Det finns inte många fotrullare på 1500m finalen på EM...
Ju fortare man springer desto mer energi går det åt och därav finns det mer energi att spara genom ett "korrekt" löpsteg. Det finns inte många fotrullare på 1500m finalen på EM...
Quote from Funbeat user on 29 March 2011, 09:20För många är stegfrekvensen viktig. Är säkert så, men jag har genom åren hängt med ett stort antal nybörjare som försökt springa på sina sätt.
En sak jag lärde mig det var att jag kunde springa med väldigt låg stegfrekvens men ändå avslappnat och energis
För många är stegfrekvensen viktig. Är säkert så, men jag har genom åren hängt med ett stort antal nybörjare som försökt springa på sina sätt.
En sak jag lärde mig det var att jag kunde springa med väldigt låg stegfrekvens men ändå avslappnat och energis
Quote from Funbeat user on 29 March 2011, 12:08Sedan när kallas 1500m för sprintdistans?
Är det bara i EM-finalen?F.ö. definierade Bob Marley "det optimala löpsteget" redan 1973 i låten Iron Lion Zion.
"Run like a fugitive." 😉.
Sedan när kallas 1500m för sprintdistans?
Är det bara i EM-finalen?
F.ö. definierade Bob Marley "det optimala löpsteget" redan 1973 i låten Iron Lion Zion.
"Run like a fugitive." 😉
.
Quote from Funbeat user on 29 March 2011, 19:18Jag har aldrig sagt att medeldistans är en sprintdistans. Däremot sa jag att ju snabbare det går desto mer energiförluster blir det med ett felaktigt steg. Jag kunde likaväl sagt 400m. Lika relevant.
Jag har aldrig sagt att medeldistans är en sprintdistans. Däremot sa jag att ju snabbare det går desto mer energiförluster blir det med ett felaktigt steg. Jag kunde likaväl sagt 400m. Lika relevant.
Quote from Funbeat user on 12 January 2012, 10:12Jag har läst igenom länken Peter visade men jag är osäker på hur man skall röra benet för att driva kroppen framåt.
Skall man använda sig av framsidan av låret/knät eller använda baksidan av låret/ dra upp foten mot rumpan när man skall springa framåt?
Jag har läst igenom länken Peter visade men jag är osäker på hur man skall röra benet för att driva kroppen framåt.
Skall man använda sig av framsidan av låret/knät eller använda baksidan av låret/ dra upp foten mot rumpan när man skall springa framåt?
Quote from Funbeat user on 12 January 2012, 10:32Det viktigaste är att det känns naturligt - sedan ger det sig med tiden vad som är idealt för dig 🙂
Det viktigaste är att det känns naturligt - sedan ger det sig med tiden vad som är idealt för dig 🙂