Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 08:47Löparen i denna artikelserien har kanske en kombination av överdrivet kort steglängd / hög stegfrekvens. (Men hennes maraton-PB är 2:33!)
"Even at a slow jog, her cadence (steps per minute) was 200!"
http://runningtimes.com/Article.aspx?ArticleID=19948
Löparen i denna artikelserien har kanske en kombination av överdrivet kort steglängd / hög stegfrekvens. (Men hennes maraton-PB är 2:33!)
"Even at a slow jog, her cadence (steps per minute) was 200!"
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 08:58Jag blev ju nästan illamående av de (löp/gång)steget :S:S
Jag blev ju nästan illamående av de (löp/gång)steget :S:S
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 09:02det är ett brutalt ekonomiskt löpsteg dock...
det är ett brutalt ekonomiskt löpsteg dock...
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 09:06Ja Micke, det kanske tom är så att en helt otränad och överviktig person pga skaderisken inte bör inleda sin träningskarriär med löpning? Utan börja med något med mindre skaderisk och som är mindre slitsamt för en otränad och överviktig kropp? Gympa, styr
Ja Micke, det kanske tom är så att en helt otränad och överviktig person pga skaderisken inte bör inleda sin träningskarriär med löpning? Utan börja med något med mindre skaderisk och som är mindre slitsamt för en otränad och överviktig kropp? Gympa, styr
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 09:07På seminariet med Tim Noakes här i Stockholm förra månaden så diskuterades lite kort vad fysisk utmattning består av i perspektivet långdistanslöpning. Någonting som både Rune Larsson och Tim då nämnde vara att musklerna inte tröttas ut av att arbeta. Det
På seminariet med Tim Noakes här i Stockholm förra månaden så diskuterades lite kort vad fysisk utmattning består av i perspektivet långdistanslöpning. Någonting som både Rune Larsson och Tim då nämnde vara att musklerna inte tröttas ut av att arbeta. Det
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 09:44Vad gäller hög vs. låg kadens brukar jag tänka på ett bilhjul som inte är runt. Med ett femkantigt hjul blir resan stötigare än med ett åttkantigt. Nu skiljer det ju inte SÅ mycket mellan säg 160 bpm och 180 bpm men varje liten del gör nåt i långa loppet.
Vad gäller hög vs. låg kadens brukar jag tänka på ett bilhjul som inte är runt. Med ett femkantigt hjul blir resan stötigare än med ett åttkantigt. Nu skiljer det ju inte SÅ mycket mellan säg 160 bpm och 180 bpm men varje liten del gör nåt i långa loppet.
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 10:17Givetvis måste man ha i åtanken att hennes steg är ekonomiskt i låg fart... INTE i hög fart...
Givetvis måste man ha i åtanken att hennes steg är ekonomiskt i låg fart... INTE i hög fart...
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 11:35Jag tror att det är väl så ekonomiskt i hög fart.
Jag tror att det är väl så ekonomiskt i hög fart.
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 11:45Ekonomiskt i hög fart, men kanske inte optimalt? Om hon ska springa rejält fort för HENNE alltså.
Ekonomiskt i hög fart, men kanske inte optimalt? Om hon ska springa rejält fort för HENNE alltså.
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 11:50Nu tänkte jag kanske i andra banor än ni gör? Jag tänkte låg och hög fart ur ett maratonperspektiv. 2:30 tim på maran är hög fart.
På sprintdistanser är löpekonomi mindre intressant. Där blir explosivitet och kraft i frånskjut säkert mer avgörande.
Nu tänkte jag kanske i andra banor än ni gör? Jag tänkte låg och hög fart ur ett maratonperspektiv. 2:30 tim på maran är hög fart.
På sprintdistanser är löpekonomi mindre intressant. Där blir explosivitet och kraft i frånskjut säkert mer avgörande.