Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOrörlig överkropp
You need to log in to create posts and topics.

Brukar roa mig med att studera (och ibland försöka härma) andra löpare när jag är ute och springer. Tycker mig ha noterat att de som löper förbi mig extra snabbt och elegant ofta ser ut att springa med till synes orörlig överkropp. Antar att det beror på

För långdistanslöpning skall man eftersträva att ha en god löpekonomi med minimala rörelser.

Tittar man på ovana löpare, speciellt unga människor som inte ännu lärt sig bra motorik för sin växande kropp, så ser man ofta en väldigt oekonimisk slängande st

Armarna ska du inte försöka hålla stilla, de ska pendla avslappnat. Resten av överkroppen ska vara ganska stilla, men om man tränar upp bålstyrkan kommer det av sig självt. och omvänt, om man inte har tillräcklig bålstyrka går det inte att göra något åt h

Hittade den här videon via http://triathlonsport.blogspot.com/ som jag tycker var himla upplysande. En bit in så visar de hur rotation i överkroppen påverkar löpsteget. Så nu vet jag hur jag ska göra för att springa marathon under 2h, verkar ju inte så sv

Tack för svar – både rätt- och felstavade;)
Kom på en grej till med de "orörliga" - de rör sig inte heller i höjdled, utan liksom flyter fram med huvud och axlar i samma höjd hela tiden.
Är bättre på att rida än på att springa, och från ridningen är jag v

Ja, helt rätt.

Alex: Tack för videolänken! Jag har länge undrat över just överkroppsrotation.

Löpning är ett system. Armarna och benen är sammankopplade och överdrivna rörelser i den ena delen orsakar överdrivna rörelser i den andra. Med andra ord är du inne på rätt spår, spänn överkroppen tillräckligt för att hålla dig upprätt men inte mer. Armar

Alex: Marathon under 2 timmar är RÄTT svårt - annars skulle nån säkert gjort det redan!

Jag