Quote from Funbeat user on 7 October 2010, 10:51Både minskning av uppnedstuds och steglängdsökning utan minskad frekvens handlar om att ha kombinationen av spänst och ork. En sprinter orkar hålla hög frekvens och en statisk höjdposition, så det är inte alls en fysisk omöjlighet ens med mycket långa ste
Både minskning av uppnedstuds och steglängdsökning utan minskad frekvens handlar om att ha kombinationen av spänst och ork. En sprinter orkar hålla hög frekvens och en statisk höjdposition, så det är inte alls en fysisk omöjlighet ens med mycket långa ste
Quote from Funbeat user on 7 October 2010, 21:18Sprinters rör sig väldigt lite i vertikalled. Men så har de också en stegfrekvens på 240-270 steg per minut.
Sprinters rör sig väldigt lite i vertikalled. Men så har de också en stegfrekvens på 240-270 steg per minut.
Quote from Funbeat user on 8 October 2010, 08:06Och en steglängd runt 2½ meter ...
Och en steglängd runt 2½ meter ...
Quote from Funbeat user on 8 October 2010, 08:15Japp, så i nästa film från TV-shop kommer de mycket pedagogiskt att visa hur man skitenkelt (efter några magiska stretchövningar) kan planka Usain Bolts teknik och springa maran under 1.20. Att ingen annan tänkt på det tidigare. 😉
Japp, så i nästa film från TV-shop kommer de mycket pedagogiskt att visa hur man skitenkelt (efter några magiska stretchövningar) kan planka Usain Bolts teknik och springa maran under 1.20. Att ingen annan tänkt på det tidigare. 😉
Quote from Funbeat user on 8 October 2010, 09:52Amatöranalys 2:
Under morgonens friskvårdspass gluttade jag neråt på benen, hade en crossing over nånstans mittemellan Haile & Ryan, duger OK för mig 😉
Testade sen att pendla med axlarna i takt och vips gjorde vänster ben kraftig crossing over. Det all
Amatöranalys 2:
Under morgonens friskvårdspass gluttade jag neråt på benen, hade en crossing over nånstans mittemellan Haile & Ryan, duger OK för mig 😉
Testade sen att pendla med axlarna i takt och vips gjorde vänster ben kraftig crossing over. Det all
Quote from Funbeat user on 8 October 2010, 10:23En intressant aspekt på sprinting är att den löptekniken var genomanalyserad redan på 30-talet (alltså på Jesse Owens tid) och förmodligen nära fulländning redan då eftersom den gällt fran till nu med små modifikationer.
Den här artikeln från 1936 betona
En intressant aspekt på sprinting är att den löptekniken var genomanalyserad redan på 30-talet (alltså på Jesse Owens tid) och förmodligen nära fulländning redan då eftersom den gällt fran till nu med små modifikationer.
Den här artikeln från 1936 betona
Quote from Funbeat user on 8 October 2010, 12:44Tror urvalet är sämre idag. Många som har talang för sprintlöpning hamnar i bollsporter som är betydligt mer populära än friidrott. Att Jamaica är ledande beror nog till stor del på att snabba ungar inte blir fotbollsanfallare utan just friidrottare
Tror urvalet är sämre idag. Många som har talang för sprintlöpning hamnar i bollsporter som är betydligt mer populära än friidrott. Att Jamaica är ledande beror nog till stor del på att snabba ungar inte blir fotbollsanfallare utan just friidrottare
Quote from Funbeat user on 8 October 2010, 12:53Jag tror att det beror på jamsgröten och att endast tio har åkt fast senaste året. Det kommer flera.
Jag tror att det beror på jamsgröten och att endast tio har åkt fast senaste året. Det kommer flera.
Quote from Funbeat user on 8 October 2010, 13:19Det beror ju så klart på rock-n-roll-tobaken, fattar ni väl..
Det beror ju så klart på rock-n-roll-tobaken, fattar ni väl..
Quote from Funbeat user on 8 October 2010, 20:16Att urvalet har ökat är ovedersägligt. På 30-talet och flera årtionden efter det var friidrott segregerat och i stora delar av USA var arenorna stängda för svarta idrottsmän. Afrika existerade knappt på friidrottskartan mer än genom några vita utövare frå
Att urvalet har ökat är ovedersägligt. På 30-talet och flera årtionden efter det var friidrott segregerat och i stora delar av USA var arenorna stängda för svarta idrottsmän. Afrika existerade knappt på friidrottskartan mer än genom några vita utövare frå