Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOrörlig överkropp
You need to log in to create posts and topics.

Både minskning av uppnedstuds och steglängdsökning utan minskad frekvens handlar om att ha kombinationen av spänst och ork. En sprinter orkar hålla hög frekvens och en statisk höjdposition, så det är inte alls en fysisk omöjlighet ens med mycket långa ste

Sprinters rör sig väldigt lite i vertikalled. Men så har de också en stegfrekvens på 240-270 steg per minut.

Och en steglängd runt 2½ meter ...

Japp, så i nästa film från TV-shop kommer de mycket pedagogiskt att visa hur man skitenkelt (efter några magiska stretchövningar) kan planka Usain Bolts teknik och springa maran under 1.20. Att ingen annan tänkt på det tidigare. 😉

Amatöranalys 2:

Under morgonens friskvårdspass gluttade jag neråt på benen, hade en crossing over nånstans mittemellan Haile & Ryan, duger OK för mig 😉

Testade sen att pendla med axlarna i takt och vips gjorde vänster ben kraftig crossing over. Det all

En intressant aspekt på sprinting är att den löptekniken var genomanalyserad redan på 30-talet (alltså på Jesse Owens tid) och förmodligen nära fulländning redan då eftersom den gällt fran till nu med små modifikationer.

Den här artikeln från 1936 betona

Tror urvalet är sämre idag. Många som har talang för sprintlöpning hamnar i bollsporter som är betydligt mer populära än friidrott. Att Jamaica är ledande beror nog till stor del på att snabba ungar inte blir fotbollsanfallare utan just friidrottare

Jag tror att det beror på jamsgröten och att endast tio har åkt fast senaste året. Det kommer flera.

Det beror ju så klart på rock-n-roll-tobaken, fattar ni väl..

Att urvalet har ökat är ovedersägligt. På 30-talet och flera årtionden efter det var friidrott segregerat och i stora delar av USA var arenorna stängda för svarta idrottsmän. Afrika existerade knappt på friidrottskartan mer än genom några vita utövare frå