Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jonas B.
Jag förstår inte det bisarra.
I en längdtävling där förutsättningarna anses för gynnsamma (läs stark medvind) räknas tävlingsresultatet i tävlingen men inte som ett rekordresultat.

Varför skulle det vara så bisarrt att ha liknande regler vid en

Jonas Ö - jag pratar inte om manliga harar. Beslutet som tagits gör ju att kvinnor som springer samtidigt som män, _inte kan_ slå världsrekord, även om de är snabbare än alla andra män i loppet.

Då räknas inte mina personliga rekord, eftersom det alltid har varit tjejer som har kommit före mig i mål.

@Puls

Din tid räcker tyvärr inte för att räknas som Svenskt rekord, så dom snabbare kvinnorna har ingen betydelse.

Det är ju ett milt uttryckt hypotetiskt scenario. Den nya regeln kommer säkert att få konsekvenser för hur tävlingar för damelit läggs upp. Personligen tycker jag att det är lite knepigt att ha två parallella tävlingar samtidigt där en av de som vinner in

"Personligen tycker jag att det är lite knepigt att ha två parallella tävlingar samtidigt där en av de som vinner inte är först i mål."

Hur menar du?

Precis just det som man nu har reglerat bort, att man har en tävling där vinnaren kan ta rygg på lämpliga andra som inte alls deltar i samma tävling och alltså inte riskerar att förlora något på det. Rekorden får lite märkliga förutsättningar då.

Ja allt

Jonas B: Ja där har du ju förstås en poäng. Tänkte inte så långt. Men jag tror å andra sidan inte att scenariot är särskilt troligt. Särskilt inte som de aktiva säkerligen nu är medvetna om de nya reglerna och då spar sina världsrekordförsök till tävlinga

Radcliffe tar väl någon miljon i startpengar?

Snabb fråga från en okunnig: Varför är det så jäkla effektivt att ta rygg på någon / använda hare i ett lopp? I teorin borde man ju kunna springa lika fort ensam men i praktiken är det inte så.