Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Tjenixen, här en fråga till alla löparrävar och -nördar.

Jag skall försöka sätta ihop en långsiktig träningsplanering efter mitt huvudmål för 2009 (GAX 50 miles/80 km) med början typ nu och fram till loppet 15 augusti. Det är totalt 34 veckor. Hur delar

Har tyvärr inget att bidra med men ska följa hur det går så kanske den här gubben också lär sig något. 😀

Lite lämpligt med antal pass och tid du vill lägga per vecka samt hur långt och vilka tider du gjort på ½mara och mara.

Jag önskar jag kunde bidra med något, eftersom du alltid svarar så bra och kunnigt på alla mina frågor! Men du må ha lycka till, mina råd förutan. 🙂

Härlig utmaning!

Jag är ingen elitlöpare, men jag håller på med triathlon så jag vet kanske en del om mängdträning.

Först hade jag försökt komma upp i distans (läs tid) på träningsrundorna. Detta hade jag haft som huvudmål december- januari-februari-mar

Tack hörrni!

Klart jag ska svara på Davids frågor också, alldeles riktigt att det är svårt med vettig input även om min fråga var tänkt generell. Jag är ju klok nog för att veta att det egentligen inte finns bra generella svar 😉

Jag föreställer mig att

Och Torbjörn, tack, kanonråd, det låter ungefär som jag föreställer mig det hela och det är super att få det bekräftat av uthållighetsproffs.

Visst, först lite ökad mängd, men det ser jag mest som en åtgärd för att långpasset sen inte ska bli >50% av veckomängden. Då kommer det ju slita väldigt mycket jämfört med vad kroppen är van vid.

Annars ser ju jag just LÅNGPASSET som nästan enbart det

Det finns de som menar (t ex Gordo Byrn och Joe Friel) att nybörjare, dvs de som är på sina första år som uthållighetsidorttare, tjänar bäst att fortsätta med den lugnare volymfasen hela vägen fram till tävlingen. Alltså att man hoppar över de lite mer tä

Markus, dina tips har jag högsta förtroende för även om du inte är triatlet 🙂

Det är riktigt att långpassen är nyckelpass i det hela. Jag föreställer mig också lite tuffare helger med längre back-to-backpass. Har du annars några tankar kring periodiser