Quote from Funbeat user on 15 December 2008, 23:18Hej Askan, hann inte se ditt inlägg innan jag svarade.
Mycket intressant info om det här med att skippa "formtoppningen". Måste jag definitivt forska mera på.
Backar och stabilitet blir det garanterat, frågar är var man bäst lägger backarna? Kanske änd
Hej Askan, hann inte se ditt inlägg innan jag svarade.
Mycket intressant info om det här med att skippa "formtoppningen". Måste jag definitivt forska mera på.
Backar och stabilitet blir det garanterat, frågar är var man bäst lägger backarna? Kanske änd
Quote from Funbeat user on 15 December 2008, 23:21Jag hade kört ett pass i veckan på tre-fyra timmar för att sedan öka det till fem-sex, i sakta mak.
Då hade jag kört "vanlig" träning med omväxlande underlag/tempo de andra passen under veckan till och med mars för att sedan periodisera träningen med mer
Jag hade kört ett pass i veckan på tre-fyra timmar för att sedan öka det till fem-sex, i sakta mak.
Då hade jag kört "vanlig" träning med omväxlande underlag/tempo de andra passen under veckan till och med mars för att sedan periodisera träningen med mer
Quote from Funbeat user on 16 December 2008, 08:50Jag tror stenhårt på Torbjörns tips nr 4: spring på stigar i skogen. Speciellt om du ska träna till det här loppet, men även generellt. Varje steg blir en överraskning för kroppen och det är nåt helt annat än de repetitiva rörelserna som det blir på asfal
Jag tror stenhårt på Torbjörns tips nr 4: spring på stigar i skogen. Speciellt om du ska träna till det här loppet, men även generellt. Varje steg blir en överraskning för kroppen och det är nåt helt annat än de repetitiva rörelserna som det blir på asfal
Quote from Funbeat user on 16 December 2008, 09:29Terräng är givet, jag känner till delar av banan ganska väl och vet vad som gäller...
Men för att återgå lite till den ursprungliga frågeställningen, det är alltså inte tips om träningspass och -typer jag behöver, utan jag undrar mest angående den långs
Terräng är givet, jag känner till delar av banan ganska väl och vet vad som gäller...
Men för att återgå lite till den ursprungliga frågeställningen, det är alltså inte tips om träningspass och -typer jag behöver, utan jag undrar mest angående den långs
Quote from Funbeat user on 16 December 2008, 09:42Ja, det var det jag relaterade till fast vi har mindre slitage på leder o ligament.
Normalt kör cyklister mer distans i veckan än ett pass.
Det tror jag inte att du/ni håller för utan mycket lååång anpassning.Ett långpass i veckan som ökas till fem-sex
Ja, det var det jag relaterade till fast vi har mindre slitage på leder o ligament.
Normalt kör cyklister mer distans i veckan än ett pass.
Det tror jag inte att du/ni håller för utan mycket lååång anpassning.
Ett långpass i veckan som ökas till fem-sex
Quote from Funbeat user on 16 December 2008, 09:43Jag tror inte du behöver periodisera så strikt i klassisk bemärkelse i det här fallet Fredrika. Tror på DP:s tanke här - träna på som vanligt, förutom ett långpass i veckan som du successivt låter bli längre och längre ... och längre - till uppåt sex-sju
Jag tror inte du behöver periodisera så strikt i klassisk bemärkelse i det här fallet Fredrika. Tror på DP:s tanke här - träna på som vanligt, förutom ett långpass i veckan som du successivt låter bli längre och längre ... och längre - till uppåt sex-sju
Quote from Funbeat user on 16 December 2008, 09:56Är ni så klena att ni måste återhämta er i veckovis innan loppet?
Är ni så klena att ni måste återhämta er i veckovis innan loppet?
Quote from Funbeat user on 16 December 2008, 10:03Måste å måste. Finns inga måsten. Men om det nu är det stora målet med säsongen 09 så är det nog rimligt att se till att alla små interna sår och skavanker är läkta, att senor och ligament sitter där de ska och att pannbenet har gott om tid på sig för att
Måste å måste. Finns inga måsten. Men om det nu är det stora målet med säsongen 09 så är det nog rimligt att se till att alla små interna sår och skavanker är läkta, att senor och ligament sitter där de ska och att pannbenet har gott om tid på sig för att
Quote from Funbeat user on 16 December 2008, 10:10Aha!
Aha!
Quote from Funbeat user on 16 December 2008, 10:12Instämmer med Robert, periodisering är mindre viktigt i detta fall. Tränar man för ett 10km-lopp behöver man både uthållighet (mängd & långpass), god förmåga att ligga på ganska hög ansträngning länge (mjölksyratröskel), så hög maximal syreupptagningsförm
Instämmer med Robert, periodisering är mindre viktigt i detta fall. Tränar man för ett 10km-lopp behöver man både uthållighet (mängd & långpass), god förmåga att ligga på ganska hög ansträngning länge (mjölksyratröskel), så hög maximal syreupptagningsförm