Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej !

Jag har gjort en pilotstudie om andning och träning. Syftet med studien är att undersöka om kroppen reagerar annorlunda vid fysisk aktivitet när man andas genom näsan respektive genom munnen.

Bl a hade svenske rekordhållaren i triathlon Clas Björl

Intressant!

Försöker alltid andas i första hand genom näsan (är ju fysiologiskt överlägset) men då jag har en trång näsa med känsliga slemhinnor brukar det inte räcka till när jag springer så det blir en kombination av mun- och näsandning...

Jag har testat men har inte fått in det riktigt än. Jag snubblade över den här boken för några år sedan och har försökt lära mig tekniken lite halvhjärtat: http://www.amazon.co.uk/Body-Mind-Sport-Mind-body-Lifelong/dp/0609807897/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=130

Håller med - det var intressant. Är det någon som vet hur duktiga löpare andas vid ansträngning? Själv är det väl full öppning på alla luftvägar både in och ut.

Kontakta Olle och kolla vad en reklamplats skulle kosta för ditt företag..
http://www.funbeat.se/about/contact.aspx

Marcus.

Hur menar du med att det skulle vara fysiologiskt överlägset att andas genom näsan?

//Krille

Marcus: Min erfarenhet är att en trång näsa och känsliga slemhinnor är ett tecken på att man inte använder näsan så mycket, men det låter det ju som att du gör.

Från mitt perspektiv är en trång näsa ett sätt för kroppen att hindra för stort utflöde av ko

Intressant. Har aldrig testat att bara andas genom näsan. Allt har alltid stått på vid gavel så luften fått ta den vägen som den vill. Men jag skall ta och testa att låta munnen vara stängd vid nästa pass så får vi se hur det känns 🙂

Olle: Jag har faktiskt pratat med författaren, John Douillard, till boken du nämner. Det var hans bok som inspirerade mig till att göra testen. Men hur han fick fram de resultat han nämner i boken går över mitt förstånd - 48 andetag/minut vid munandning o

Karl-David: Jag jobbar med en del duktiga idrottare och min uppfattning är att kunskapen om andning är ganska låg. Många gånger skulle jag beskriva deras andning i vila som hyperventilering..

Illbatting: Jag kan absolut ta kontakt med Olle och fråga vad