Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Är det någon som vet om studien som fann att andning genom näsan är bäst avser både in- och utandning?

Klas: När jag började jogga med stängd mun så var det litet jobbigt i början och näsan rann en hel del. Men då jag var så övertygad om fördelarna så körde jag på, och efter ett par veckor hade kroppen mer eller mindre ställt om sig.

Jag håller en del and

"Från mitt perspektiv är en trång näsa ett sätt för kroppen att hindra för stort utflöde av koldioxid"

Det var första gången jag hörde den teorin.

Vad har deras momentanpuls med tekniken att göra? Den är ganska beroende av deras maxpuls.

På långa intervaller och distanser har jag testat inandning genom näsan men utandning genom munnen för att få ut koldioxiden fort och snabbare fylla på med nytt syre. Tycker inte att jag snabbt nog blir av med koldioxiden genom näsan.

Bara jag som missat förklaringen till att det skall vara en fördel att andas genom näsan? Skulle man få motsvarande effekt av att andas långsammare genom munnen?

Att näsan har en betydelse tvekar jag inte på men känns ändå som att sätta en "strypning" p

Det är ju inte precis ett blindtest. Det är nog mer deltagarnas övertygelse om vad som borde vara det bästa alternativet som har testats än vad som faktiskt är det.

Anders O: Som jag läser det Douillard skriver så är just andningsfrekvensen det viktigaste i första steget, han är rätt tydlig med att man aldrig "får" gå över 20 andetag per minut utan istället konsekvent ska sakta ner så pass att man kan hålla sig mella

Nej, min fråga och påstående var nog lite mer retoriska. Jag protesterar nog mest emot att både sidan om studien och tråden i första hand förefaller hävda att det är andas genom näsan som är grejen.

Att en djup andning som inte är onödigt frekvent är po

Denna tråd var intressant ändå, tack för ett bra svar marcus!

Ska prova på nästa tur, men jag är skeptisk 😉