Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det var länge sedan jag läste någon medicinsk undersökning, där en stor del av ytan togs upp av bilder på deltagarna, presentation av deras yrke och namn, samt vad deras personlig åsikter om prdukten är (endast positivia).

När jag tänker efter, senast ja

Tyckte denna artikel var intressant och kanske kanske kan det finnas något i detta även om jag provade lite med näsandning själv igår och insåg att det är mycket svårt vid ansträngning. Saxat:

"Kvävemonoxid (NO) är en gas som tidigare mest var känd som e

Håller med AndersB i det han säger om att andas genom näsan går tyngre (mindre maximalt volymsflöde)..
vilket borde innebära att man drar på sig mjölksyra vid hög ansträngning då musklerna inte får tillräckligt med syre?!

Men som sagt blir iallafall til

Det hade ju varit kul med en länk till den studie som man refererar till i artikeln på yoga.se. Det är lite ovanligt att hitta citat som detta i mer vetenskapligt orienterade artiklar :-):

Även i bibeln återfinner man en hänvisning som kan tolkas som att

Sant. Har tyvärr inte grottat efter faktiska diarienumret tyvärr. Dessutom så tycker jag att det är svårt att andas genom näsan när man har nästäppa.

Det är ändå kul med en lite mer seriös förklaringsmodell för varför det faktiskt skulle vara bättre med näsandning, jag har inte sett den förut.

Vill du vara snäll och berätta författarens namn + tidskriftens namn där studien är publicerad, så att jag kan söka upp den på pubmed!

Innan det kommer så ser jag detta som en ren bluff (#)

Om du följer länken så står det vad artikelförfattaren heter:

"av Eddie Weitzberg, Docent, Karolinska Institutet"

Och dessutom verkar det nästan som om man kan sluta med nitrot mot hjärtat genom att bara börja näsandas... (egen kanske lite väl långdragen slutsats)

Okej! Sökning på Eddie Weitzberg ger ganska många svar men lägger man till A olsson så får man detta:

"Nat Chem Biol. 2008 Jul;4(7):411-7. Epub 2008 May 30.

A mammalian functional nitrate reductase that regulates nitrite and nitric oxide homeostasis.
Ja