Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningPlantar fasciit/hälsporre
You need to log in to create posts and topics.

Någon som har erfarenhet av detta?
Symptom, behandling?

Jag fick för ca 5 veckors sedan ont under vänster häl. Har ändå blivit lite bättre nu men har fortfarande lite ont.
Kom ganska plötsligt. Bytte till nya skor men samma modell som tidigare.
Ömmade i

Jo, nog låter det som plantar fasciit. Mer ont på morgonen, ont under hälen mot hålfoten till. Fast det låter ändå som att det kanske inte gått så långt, min gör ont varje morgon. Dessutom gör det nog ont i hela senan som går från tortån, via hålfoten, ti

Jag hade plantar fasciit för några år sen och det var verkligen ingen höjdare. Dina sympton låter ungefär som jag hade det, men det kanske är en idé att kolla upp det hos sjukgymnast eller idrottsläkare. Det är viktigt att inte belasta, så alternativ trän

En erfaren ortoped bör lösa problemet..

Har haft precis samma symptom som du. Jag köpte gel-inlägg till skorna i sportaffär, masserade foten så ofta jag kom åt, ipren-gel fungerade när de var som värst samt att jag bytte ut en del joggingturer mot cykelturer för att foten skulle få vila. Det to

För mig är det enda som håller det i schack excentriska tåhävningar ofta ofta ofta.

En ortoped kan knappast fixa det som nån föreslår. Det är rehab som gäller. Exentriska tåhävningar, knipa med tårna (dra handduk eller gripa efter puttekulor eller bara knipa-spreta) är grundövningarna. tre set om dan.

Min sjukgymnast sa precis tvärtom - att belasta senan gör att blodgenomströmningen till den ökar och läkningen går mycket snabbare. Om han hade rätt eller fel kan jag inte uttala mig om, men nog funkade det på mig. 🙂

Mina tips är:

*enbenta tåhävninga

Linda, samma skit här. Precis när löpningen började gå bra efter barnafödandet.
Mitt bästa tips är att inte springa. Jag har sprungit kort på skogsstigar någon gång i veckan och blir, som du, sämre någon dag efteråt. Inte värt det. Sist fick jag riktigt o

Kan bara skriva under på kavel eller golfboll som hårdhänt massage. Funkat fint för mig. När man ändå är igång kan man massera hälsena och vader och ja hela underbenet.