Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningPressa km-tiden från 25-23 min
You need to log in to create posts and topics.

hemska tanke.... jag tycker 2:30 lät lagom, då blir det ca 30-40 sek vila. Något mer om man kör på lite hårdare än km-tempo vilket man ska antar jag?

30-40 sekunder är lite väl mycket. Få ner det till 20 sekunder. När du kommer ner till under 10 sekunders vila tar du 1 minut och kör igång igen på samma starttid (t+)

Om du vill träna lite tempo annars, utan att köra på starttiderna (som ex. start 2.30 ovan) och stanna och vila kan det vara en bra idé att fortsätta mala på utan att stanna, men t ex köra varannan längd i snabbare tempo. Vet inte om du simmar kort- eller

Okej, vad bra med folk som verkar kunna det här 🙂 Själv har jag ju som sagt bara simmat "för nöjets skull" typ... Kommer nog köra lite intervaller (kallas det så i simning?) i höst, typ så som den här diskussionen har kommit fram till.

Det är 25-meter

haha..ja eller hur! jag har också bara simmat för "skoj skull" men okej, det där med starttider kändes dels lite svårt att fatta och samtidigt lite för avancerat, men att intervalla, det fixar man ju, varannan längd snabb-lågsammare! Jag antar att det bor

Poängen med starttider är nog att det ska vara lika snabba efter 100 m som 500 m om man valt starttiden rätt! 🙂

Tydligen är det viktigt att kunna hitta olika tempo och veta hur snabbt varje tempo går!

Att simma på starttider är inte så svårt som det låter, men det kan vara lite krångligt att hålla reda på om det blir längre tidsintervaller. För att testa kan man ju prova att starta en ny femtia varje hel minut (enkelt att hålla koll på klockan), eller

Har ni alltså klocka på er när ni simmar?

Brukar titta på de två synkade minut-urtavlorna i var ände på bassängen, finns antagligen i varje badhus bara man hittar dem!

Plus att valhalla satt upp en 3x3 meter ljusskärm med klocka på i 50-meters hallen, den är svår att missa! 🙂

Nej, klocka på mig hade nog inte funkat - har iofs aldrig testat. Däremot finns det väl stor minutklocka vid i stort sett varenda bassäng jag varit i (i typ halva mellansverige... 🙂 Som tur är brukar de ju vara ganska stora och lätta att se trots både i