Quote from Funbeat user on 15 May 2007, 15:40Jag blev mest nyfiken på Daniel Rönnqvists inlägg #2 om att kaffe får kroppen att använda fettdepåer som bränsle...
Var kan jag läsa mer om detta? (t+)
Jag blev mest nyfiken på Daniel Rönnqvists inlägg #2 om att kaffe får kroppen att använda fettdepåer som bränsle...
Var kan jag läsa mer om detta? (t+)
Quote from Urban Nilsson on 15 May 2007, 16:05Anders Szalkai skrev om det i senaste Runners World ang långpass. Annars kan du nog fråga Mela. Hon vet det man behöver veta och lite till.
Anders Szalkai skrev om det i senaste Runners World ang långpass. Annars kan du nog fråga Mela. Hon vet det man behöver veta och lite till.
Quote from Funbeat user on 15 May 2007, 16:13"Hej!
ja, koffein stimulerar allmän förbränning, genom att öka ämnesomsättningen. Effekten är dock marginell och det finns dessutom en tillvänjningseffekt, vilket gör att kroppen behöver större och större dos för samma effekt, och efter kort tid minskar e
"Hej!
ja, koffein stimulerar allmän förbränning, genom att öka ämnesomsättningen. Effekten är dock marginell och det finns dessutom en tillvänjningseffekt, vilket gör att kroppen behöver större och större dos för samma effekt, och efter kort tid minskar e
Quote from Martin Trygg on 15 May 2007, 16:23Koffein som dopning:
Man har satt som dopinggräns en urinkoncentrationsgräns för koffein på 12 mikrog/ml urin. En kopp kaffe innehåller
ca 100 mg koffein och ger efter 2–3 timmar en urinkoncentration på ca 1,5 mikrog/ml. Det innebär att om man konsumerar
Koffein som dopning:
Man har satt som dopinggräns en urinkoncentrationsgräns för koffein på 12 mikrog/ml urin. En kopp kaffe innehåller
ca 100 mg koffein och ger efter 2–3 timmar en urinkoncentration på ca 1,5 mikrog/ml. Det innebär att om man konsumerar
Quote from Martin Trygg on 15 May 2007, 16:27Koffein för fettförbränning:
Koffeinet stimulerar beta-2-receptorerna via noradrenalin (katekolamin), vilket ökar frisättningen av fettsyror till blodet.Mer kan man läsa på bl.a.: http://www.ast-ss.se/vetenskaplig_forskning/forskningsartiklar/Caffeine/
Koffein för fettförbränning:
Koffeinet stimulerar beta-2-receptorerna via noradrenalin (katekolamin), vilket ökar frisättningen av fettsyror till blodet.
Mer kan man läsa på bl.a.: http://www.ast-ss.se/vetenskaplig_forskning/forskningsartiklar/Caffeine/
Quote from Funbeat user on 15 May 2007, 17:22wow, tack!
(V)
wow, tack!
(V)
Quote from Funbeat user on 15 May 2007, 18:12Daniels tips med kaffet brukar vara bra, men de gånger jag inte lyckats lura magen har jag fått lida surt efteråt.
För min del är det numer att välja mellan pest eller kolera under tävling. På 10 km spelar det ingen roll då behöver jag inte dricka något,
Daniels tips med kaffet brukar vara bra, men de gånger jag inte lyckats lura magen har jag fått lida surt efteråt.
För min del är det numer att välja mellan pest eller kolera under tävling. På 10 km spelar det ingen roll då behöver jag inte dricka något,
Quote from Therese Woodhill on 15 May 2007, 18:23"Jag känner mig ofta *-nödig när jag springer, särskilt på lite högre puls. Detta kan hända även när jag varit på toa ganska nyss innan jag springer. Några tips? "
Egentligen är det ju en normal sak som händer.:)
Motion sätter igång dina tarmar och har m
"Jag känner mig ofta *-nödig när jag springer, särskilt på lite högre puls. Detta kan hända även när jag varit på toa ganska nyss innan jag springer. Några tips? "
Egentligen är det ju en normal sak som händer.:)
Motion sätter igång dina tarmar och har m
Quote from Funbeat user on 15 May 2007, 19:10Jag har nyligen börjat springa, igår var första gången jag sprang 7 km i ett svep men sen efter det började min mage har aldrig känt så förut hade molande värk o gasig hela efm o kvällen.
Sen kom natten sov knappt något men det tror jag var så att jag tog
Jag har nyligen börjat springa, igår var första gången jag sprang 7 km i ett svep men sen efter det började min mage har aldrig känt så förut hade molande värk o gasig hela efm o kvällen.
Sen kom natten sov knappt något men det tror jag var så att jag tog
Quote from Jonas Täng on 15 May 2007, 20:03Varmt kaffe sätter fart på tarmarna. Funkar innan tävling.
Kallt kaffe sätter fart på hjärnan och man orkar lite mer/kan koncentrera sig bättre. Funkar under tävling.Men det blir inte godare för det. Så det får räcka med tävlingarna.
Koffein är inte lä
Varmt kaffe sätter fart på tarmarna. Funkar innan tävling.
Kallt kaffe sätter fart på hjärnan och man orkar lite mer/kan koncentrera sig bättre. Funkar under tävling.
Men det blir inte godare för det. Så det får räcka med tävlingarna.
Koffein är inte lä