Quote from Guest on 26 August 2009, 19:48Jag får väldigt lätt hög puls när jag tränar. Man hör om andra som ligger på gränsen till mjölksyra under tävlingar, själv kommer jag aldrig i närheten av nån mjölksyra. Pulsen drar iväg upp mot 200 om jag kör tävlingsfart. Hur kommer det sig?
Jag har sp
Jag får väldigt lätt hög puls när jag tränar. Man hör om andra som ligger på gränsen till mjölksyra under tävlingar, själv kommer jag aldrig i närheten av nån mjölksyra. Pulsen drar iväg upp mot 200 om jag kör tävlingsfart. Hur kommer det sig?
Jag har sp
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 19:58Vad är din maxpuls då?
Svårt att avgöra om 200 är _för_ högt utan att veta den...
Vad är din maxpuls då?
Svårt att avgöra om 200 är _för_ högt utan att veta den...
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 20:03Vad är medelpulsen under tävlingsfart?
Vad är medelpulsen under tävlingsfart?
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 20:21maxpuls har jag inte så bra koll på, jag har bara gått efter de riktlinjer jag hört, dvs 220 - ålder. Men jag vet inte hur mycket det kan avvika mellan olika individer?
Hur tar man reda på maxpulsen?Har inte gjort så många tävlingar. Sprang Blodomloppet
maxpuls har jag inte så bra koll på, jag har bara gått efter de riktlinjer jag hört, dvs 220 - ålder. Men jag vet inte hur mycket det kan avvika mellan olika individer?
Hur tar man reda på maxpulsen?
Har inte gjort så många tävlingar. Sprang Blodomloppet
Quote from Hanna Boquist on 26 August 2009, 20:24Här är en intressant artiklel om puls och maxpuls:
http://www.utsidan.se/cldoc/157.htm
Här är en intressant artiklel om puls och maxpuls:
http://www.utsidan.se/cldoc/157.htm
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 20:36Låter inte detta motsägelsefullt: "Maxpuls är det maximala antalet pulsslag som hjärtat kan slå under en minut. Maxpulsen minskar med åldern, ungefär ett pulsslag per år (hos otränade, nåt mindre hos vältränade). Maxpulsen är inte ett mått på hur tränad m
Låter inte detta motsägelsefullt: "Maxpuls är det maximala antalet pulsslag som hjärtat kan slå under en minut. Maxpulsen minskar med åldern, ungefär ett pulsslag per år (hos otränade, nåt mindre hos vältränade). Maxpulsen är inte ett mått på hur tränad m
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 20:40Fast är inte Borgskalan till för att mäta ansträngningsnivån?
Jag når kräknivå på spinning nästan 10 slag innan jag når kräknivå på löpningen så visst måste man gå efter grenspecifik maxpuls?
Fast är inte Borgskalan till för att mäta ansträngningsnivån?
Jag når kräknivå på spinning nästan 10 slag innan jag når kräknivå på löpningen så visst måste man gå efter grenspecifik maxpuls?
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 20:46Ja, det är det jag menar... Du får mjölksyra mer eller mindre fort beroende på ansträngning, men när jag mäter Borgskalan jämför jag ju min medelpuls under passet med min MAXpuls (alltså den som inte går att träna upp), vilket innebär att jag hade 15 på B
Ja, det är det jag menar... Du får mjölksyra mer eller mindre fort beroende på ansträngning, men när jag mäter Borgskalan jämför jag ju min medelpuls under passet med min MAXpuls (alltså den som inte går att träna upp), vilket innebär att jag hade 15 på B
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 20:53Jenny, jag har också hört att maxpulsen skall vara grenspecifik och att om man använder ditt exempel på simning så skall maxpulsen vara ca 180. Jag håller med om att det låter konstigt, men det skulle kunna bero på att man inte kan ta ut sig lika mycket n
Jenny, jag har också hört att maxpulsen skall vara grenspecifik och att om man använder ditt exempel på simning så skall maxpulsen vara ca 180. Jag håller med om att det låter konstigt, men det skulle kunna bero på att man inte kan ta ut sig lika mycket n
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 21:01Ok. Jag tycker i så fall att det verkar vara helt värdelöst att använda pulsen som mätinstrument för ansträngning. Det är i så fall mängden mjölksyra i musklerna under tiden man borde mäta...
Ok. Jag tycker i så fall att det verkar vara helt värdelöst att använda pulsen som mätinstrument för ansträngning. Det är i så fall mängden mjölksyra i musklerna under tiden man borde mäta...