Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Sorry! Såg inte ditt svar Per-Erik!

-> Christian

Du menar laktat antar jag.

-> Christian ,Du menar laktat antar jag.

Yes! Absolut! Det var det jag menade. Fosfat vill man inte ha i benen... Bra att nån är uppmärksam 🙂

Joho, du. Jag vill ha massor av fosfat i benen! Annars ramlar jag sönder.

Jag hålle med André om att man inte ska blanda Borgskalan (upplevd ansträngning) med medelpuls. Visst har de ett visst samband (helst om man håller sig till jämförelser inom en och samma sport) men går inte hand i hand.
Exempelvis kan jag ha bra mycket h

Med andra ord, ska man använda sin känsla av "hur jobbigt kändes det när det kändes som jobbigast"? I mitt huvud så ingår återhämtningsdelen också i upplevd ansträngning och då blir ansträngningen samma som medelpulsen. När man vilar är ju inte ansträngni

Borgskalan är väl -egentligen- till för en momentan uppskattning, och inte för ett helt pass?

Jag använder Borgskalan till att registrera min UPPLEVDA ansträngning, alltså inte min medelpuls (som jag kan registrera på ett annat ställe). Tex när jag åkte Vasaloppet hade jag inte särskilt hög puls men jag tyckte fortfarande att det var riktigt jobbi

Kan man använda Borgskalan som hur trött man var när passet var över?

Jag gör som Anders.

På dagens långpass blev pulsens snitt 155, vilket enligt Borgskalan skulle vara "Ansträngande". Min upplevelse var annorlunda; skön myslöpning i skogen. 🙂