Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 21:03Daniel, eftersträvar du att få känna av mjölksyra i träningspassen? 😉
Jag gissar att du i så fall ska fokusera på anaerob träning, dvs intervallträning där pulsen ligger över 90% av max pulsen samt att det ges tillfälle för ordentlig vila emellan varje
Daniel, eftersträvar du att få känna av mjölksyra i träningspassen? 😉
Jag gissar att du i så fall ska fokusera på anaerob träning, dvs intervallträning där pulsen ligger över 90% av max pulsen samt att det ges tillfälle för ordentlig vila emellan varje
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 21:17Jenny, utan att ha varit på speciellt många bodypump-pass så tror jag att du har rätt i att man borde mäta mjölksyra, hur man nu gör det, än puls. Dock så anser jag att man med fördel kan ha koll på pulsen vid löpning.
Jenny, utan att ha varit på speciellt många bodypump-pass så tror jag att du har rätt i att man borde mäta mjölksyra, hur man nu gör det, än puls. Dock så anser jag att man med fördel kan ha koll på pulsen vid löpning.
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 21:19Med lactatmätare och BLOD.
Med lactatmätare och BLOD.
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 21:19nja, det är väl inte så att jag går och trånar efter mjölksyra... men det är ändå frustrerande att känna att kroppen orkar mer, samtidigt som hjärtat dunkar på så man tror att det ska hoppa ur!
nja, det är väl inte så att jag går och trånar efter mjölksyra... men det är ändå frustrerande att känna att kroppen orkar mer, samtidigt som hjärtat dunkar på så man tror att det ska hoppa ur!
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 21:21Ja, ok. Fair enough. Jag tänker fortsätta påstå att min maxpuls är 202 och mäta min ansträngning mot det, oavsett gren. Det ÄR trots allt lite mer ansträngande för hjärtat att springa än att styrketräna... (L)(L)(L)
Ja, ok. Fair enough. Jag tänker fortsätta påstå att min maxpuls är 202 och mäta min ansträngning mot det, oavsett gren. Det ÄR trots allt lite mer ansträngande för hjärtat att springa än att styrketräna... (L)(L)(L)
Quote from Hanna Boquist on 26 August 2009, 21:24Jupp, att mäta mjölksyran, fosfat, är bra mycket bättre än puls. Puls är främst bra för sig själv, att jämföra olika träningspass. Man vet ju oftast själv när man är utvilad och vilket puls man ska komma ner i innan man kan ge gärnet igen.
Sen är det även
Jupp, att mäta mjölksyran, fosfat, är bra mycket bättre än puls. Puls är främst bra för sig själv, att jämföra olika träningspass. Man vet ju oftast själv när man är utvilad och vilket puls man ska komma ner i innan man kan ge gärnet igen.
Sen är det även
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 21:53Daniel, om jag förstår dig rätt så tycker jag att du skall lägga ner tid på intervallträning, både långa och korta. Det låter i mina öron som att du har en Fiatmotor i en Ferrari, om du ursäktar uttrycket, och behöver trimma den. Det finns massor av tips
Daniel, om jag förstår dig rätt så tycker jag att du skall lägga ner tid på intervallträning, både långa och korta. Det låter i mina öron som att du har en Fiatmotor i en Ferrari, om du ursäktar uttrycket, och behöver trimma den. Det finns massor av tips
Quote from Funbeat user on 27 August 2009, 00:02Jag håller med Jenny om att man egentligen bara kan ha en maxpuls (man har ju bara ett hjärta!), men att man kan nå olika högt i olika grenar.
Men att koppla ihop pulsen med borgskalan håller jag inte med om. Jag ser Borgskalan som en mätning av den uppl
Jag håller med Jenny om att man egentligen bara kan ha en maxpuls (man har ju bara ett hjärta!), men att man kan nå olika högt i olika grenar.
Men att koppla ihop pulsen med borgskalan håller jag inte med om. Jag ser Borgskalan som en mätning av den uppl
Quote from Funbeat user on 27 August 2009, 00:23Det stämmer att puls och upplevd ansträngning inte kan jämföras över olika aktiviteter.
Håller man på med nånting ofta så blir tekniken bättre och man använder mindre energi till att utföra rörelserna. Mao så kan man arbeta längre innan energin man stopp
Det stämmer att puls och upplevd ansträngning inte kan jämföras över olika aktiviteter.
Håller man på med nånting ofta så blir tekniken bättre och man använder mindre energi till att utföra rörelserna. Mao så kan man arbeta längre innan energin man stopp
Quote from Funbeat user on 27 August 2009, 07:20Är det inte så att maxpulsen i hög grad påverkas av gravitationen och därav uppstår ovannämnda skillnader. När man kör hårda intervaller på cykel t.e.x. Jag ligger i bocken och flåsar i 2-3min, pulsen når ca 170 bpm, sen stannar jag och konstaterar missnö
Är det inte så att maxpulsen i hög grad påverkas av gravitationen och därav uppstår ovannämnda skillnader. När man kör hårda intervaller på cykel t.e.x. Jag ligger i bocken och flåsar i 2-3min, pulsen når ca 170 bpm, sen stannar jag och konstaterar missnö