Quote from Guest on 6 February 2011, 17:56Hej,
jag började springa för snart ett år sedan och ska springa GV i år.
Jag har några funderingar på hur man ska/bör/kan lägga upp loppet gällande puls.Ni som sprungit flera lopp lägger ni någonsin upp loppen efter puls?
Tex att ni får ha max en viss p
Hej,
jag började springa för snart ett år sedan och ska springa GV i år.
Jag har några funderingar på hur man ska/bör/kan lägga upp loppet gällande puls.
Ni som sprungit flera lopp lägger ni någonsin upp loppen efter puls?
Tex att ni får ha max en viss p
Quote from Funbeat user on 6 February 2011, 18:06Lätt att gå på för hårt, så jag har haft pulsgräns.
Känns det bra så släpper jag på den under loppet. Aktivt val, inte pågrund av att andra omkring mig springer snabbare.
Lätt att gå på för hårt, så jag har haft pulsgräns.
Känns det bra så släpper jag på den under loppet. Aktivt val, inte pågrund av att andra omkring mig springer snabbare.
Quote from Funbeat user on 6 February 2011, 19:51Enligt Jack Daniels http://www.runbayou.com/jackd.htm
så ser det ut som om tröskelpulsen räcker till 15km. Halvmaratempot verkar ligga ca 10 sekunder lägre än tröskeltempot.
Enligt Jack Daniels http://www.runbayou.com/jackd.htm
så ser det ut som om tröskelpulsen räcker till 15km. Halvmaratempot verkar ligga ca 10 sekunder lägre än tröskeltempot.
Quote from Funbeat user on 6 February 2011, 19:51var lägger du pulsgränsen?
Nära tröskelpuls eller kanske i din långsamzon?
var lägger du pulsgränsen?
Nära tröskelpuls eller kanske i din långsamzon?
Quote from Funbeat user on 6 February 2011, 20:09Jag skulle aldrig försöka lägga upp ett lopp efter "puls". Rent spontant skulle det kännas som det kunde resultera i att du kanske får gå ut för hårt för att sedan bromsa resten av loppet (och då är det redan för sent att göra någoning åt det).
Det är i
Jag skulle aldrig försöka lägga upp ett lopp efter "puls". Rent spontant skulle det kännas som det kunde resultera i att du kanske får gå ut för hårt för att sedan bromsa resten av loppet (och då är det redan för sent att göra någoning åt det).
Det är i
Quote from Funbeat user on 6 February 2011, 20:16Bra synpunkter Micke,
men jag tror vi kommer från olika håll långt från varandra.
Min pulsbegränsning skulle isåfall säkertsälla att jag inte går ut för snabbt.Jag har sprungit längre än 15km hela två ggr.
🙂En av dom gångerna var fär två veckor sedan
Bra synpunkter Micke,
men jag tror vi kommer från olika håll långt från varandra.
Min pulsbegränsning skulle isåfall säkertsälla att jag inte går ut för snabbt.Jag har sprungit längre än 15km hela två ggr.
🙂
En av dom gångerna var fär två veckor sedan
Quote from Funbeat user on 6 February 2011, 20:26Oj oj oj,
kollade din länk Peter.Det var inte mycket som jag fattade där.
Nyckelorden är VDOT.
Vad är det och hur får man fram VDOT number for training?
Det verkar bra att minska skaderisken.
Oj oj oj,
kollade din länk Peter.Det var inte mycket som jag fattade där.
Nyckelorden är VDOT.
Vad är det och hur får man fram VDOT number for training?
Det verkar bra att minska skaderisken.
Quote from Funbeat user on 6 February 2011, 20:40VDOT är ett tal som beskriver din kapacitet. Den får man fram genom att tävla (dvs ej testa på träning) en viss distans, och se vilken VDOT det motsvarar. MIna 42:32 på milen motsvarar 48,35.
http://www.attackpoint.org/trainingpaces.jsp?dist=10000&units=
VDOT är ett tal som beskriver din kapacitet. Den får man fram genom att tävla (dvs ej testa på träning) en viss distans, och se vilken VDOT det motsvarar. MIna 42:32 på milen motsvarar 48,35.
http://www.attackpoint.org/trainingpaces.jsp?dist=10000&units=
Quote from Funbeat user on 6 February 2011, 20:47Jag kan alltså inte använda tider där jag sprungit himla fort på ett träningspass.Det är bara tävling som gäller.
Är det pga av att den platta rundan hemma inte är tävlingslik eller för att det saknas andra som knuffas?
Eller för att man helt enkelt inte
Jag kan alltså inte använda tider där jag sprungit himla fort på ett träningspass.Det är bara tävling som gäller.
Är det pga av att den platta rundan hemma inte är tävlingslik eller för att det saknas andra som knuffas?
Eller för att man helt enkelt inte
Quote from Funbeat user on 6 February 2011, 20:50För att du inte tar ut dig tillräckligt. Ta ett test race hemma och räkna ut genomsnittshastigheten. Låtsas att du sprungit dubbla sträckan i samma hastighet. Där kanske du har något i närheten...
Edit: Himla fortiga tider på träning underskattar dina ka
För att du inte tar ut dig tillräckligt. Ta ett test race hemma och räkna ut genomsnittshastigheten. Låtsas att du sprungit dubbla sträckan i samma hastighet. Där kanske du har något i närheten...
Edit: Himla fortiga tider på träning underskattar dina ka