Quote from Funbeat user on 8 February 2011, 21:27Här har det snackats laktat ser jag.
Det är alltid kul."plockar fram utskrift"
Jag ser att jag hade 3,8mmol med tröskelpuls 165.
🙂
Här har det snackats laktat ser jag.
Det är alltid kul.
"plockar fram utskrift"
Jag ser att jag hade 3,8mmol med tröskelpuls 165.
🙂
Quote from Funbeat user on 8 February 2011, 21:41Jag vill tacka alla för deras input i min frågeställning samt bonusdiskussionen.
Två siter där jag kan beräkna VDOT och se hur jag ska lägga upp min träning.
Den största anledningen till att jag frågade efter pulsbegränsning är såklart att jag inte vet
Jag vill tacka alla för deras input i min frågeställning samt bonusdiskussionen.
Två siter där jag kan beräkna VDOT och se hur jag ska lägga upp min träning.
Den största anledningen till att jag frågade efter pulsbegränsning är såklart att jag inte vet
Quote from Funbeat user on 9 February 2011, 07:52Tomas: otroligt vad jag känner igen mig i dig - jag springer mycket bättre på träning. På tävling safar jag. 🙁
Tomas: otroligt vad jag känner igen mig i dig - jag springer mycket bättre på träning. På tävling safar jag. 🙁
Quote from Funbeat user on 9 February 2011, 08:27En sista(?) kommentar om laktattrösklar efter att ha läst på lite mer.
Man talar som nämnts ovan nuförtiden om två olika trösklar. Den första anger när laktatkoncentrationen börjar stiga första gången men där man om man fortsatte med samma tempo bara sku
En sista(?) kommentar om laktattrösklar efter att ha läst på lite mer.
Man talar som nämnts ovan nuförtiden om två olika trösklar. Den första anger när laktatkoncentrationen börjar stiga första gången men där man om man fortsatte med samma tempo bara sku
Quote from Funbeat user on 9 February 2011, 08:46Så har jag också uppfattat det, Peter.
Vid det laktattest jag gjorde blev kurvan ganska jämnt ökande, och visade ingen tydlig indikation på exponentiell utveckling. Jag fick intrycket att testledaren tog fram ett tröskelvärde vid 4 mmol/l.
Så har jag också uppfattat det, Peter.
Vid det laktattest jag gjorde blev kurvan ganska jämnt ökande, och visade ingen tydlig indikation på exponentiell utveckling. Jag fick intrycket att testledaren tog fram ett tröskelvärde vid 4 mmol/l.
Quote from Håkan Öhling on 9 February 2011, 13:34Är det inte så att ju bättre tränad man är desto skarpare blir kurvan? Detta innebär att dessa två trösklar i princip blir samma.
Är det inte så att ju bättre tränad man är desto skarpare blir kurvan? Detta innebär att dessa två trösklar i princip blir samma.
Quote from Funbeat user on 9 February 2011, 13:57Kristina:Förhoppningsvis kommer det släppa om vi tävlar mer,vilket jag planerar att göra.
Kristina:Förhoppningsvis kommer det släppa om vi tävlar mer,vilket jag planerar att göra.
Quote from Funbeat user on 9 February 2011, 14:06@Peter och Torbjön
Ni har båda rätt. Efter att ha fått ut en ungefärlig laktattröskel finns det test att köra för att finjustera dessa.
Testprotokollen för löpning ser ut ungefär så här (confirmatory lactate test):
Antag att personens laktattröskel lig
@Peter och Torbjön
Ni har båda rätt. Efter att ha fått ut en ungefärlig laktattröskel finns det test att köra för att finjustera dessa.
Testprotokollen för löpning ser ut ungefär så här (confirmatory lactate test):
Antag att personens laktattröskel lig
Quote from Funbeat user on 9 February 2011, 16:45Cyklist A, B och C har olika upplagt träning också. Det syns på kurvorna.
Cyklist A, B och C har olika upplagt träning också. Det syns på kurvorna.