Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningPulsprofil på halvmarathon ?
You need to log in to create posts and topics.

Här har det snackats laktat ser jag.
Det är alltid kul.

"plockar fram utskrift"

Jag ser att jag hade 3,8mmol med tröskelpuls 165.
🙂

Jag vill tacka alla för deras input i min frågeställning samt bonusdiskussionen.

Två siter där jag kan beräkna VDOT och se hur jag ska lägga upp min träning.

Den största anledningen till att jag frågade efter pulsbegränsning är såklart att jag inte vet

Tomas: otroligt vad jag känner igen mig i dig - jag springer mycket bättre på träning. På tävling safar jag. 🙁

En sista(?) kommentar om laktattrösklar efter att ha läst på lite mer.

Man talar som nämnts ovan nuförtiden om två olika trösklar. Den första anger när laktatkoncentrationen börjar stiga första gången men där man om man fortsatte med samma tempo bara sku

Så har jag också uppfattat det, Peter.

Vid det laktattest jag gjorde blev kurvan ganska jämnt ökande, och visade ingen tydlig indikation på exponentiell utveckling. Jag fick intrycket att testledaren tog fram ett tröskelvärde vid 4 mmol/l.

Är det inte så att ju bättre tränad man är desto skarpare blir kurvan? Detta innebär att dessa två trösklar i princip blir samma.

Kristina:Förhoppningsvis kommer det släppa om vi tävlar mer,vilket jag planerar att göra.

@Peter och Torbjön

Ni har båda rätt. Efter att ha fått ut en ungefärlig laktattröskel finns det test att köra för att finjustera dessa.

Testprotokollen för löpning ser ut ungefär så här (confirmatory lactate test):

Antag att personens laktattröskel lig

Cyklist A, B och C har olika upplagt träning också. Det syns på kurvorna.