Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningPulsprofil på halvmarathon ?
You need to log in to create posts and topics.

Man använder generellt exponentiella skalor för att kunna avbida exponentiella funktioner som räta linjer. Slutar den vara rät någonstans händer det något med funktionen där.

Jag har nog aldrig sett laktatdiagram i log-skala. Får man det när man gör testet?

Jag vet inte säkert hur han kom fram till 5 mmol/170 i tröskelpuls, men man ser tydligt på min kurva att vid 5 mmol händer det grejer med kurvorna....

Exempel på kurva

BILD:www.lactate.com/images/image33.gif

Här är det väl ganska tydligt att tröskeln ligger mellan 1,5-2,5 mmol.

EDIT: Korrigerade värden efter Lars påpekande (såg fel på axlar)

Ser mer ut som 2,2 mmol/l enligt pilen i grafen?

Tröskeln ligger mellan 4 och 4.4 m/s 🙂

Denna grafen kanske avser den mindre omtalade "första laktattröskeln" som inträffar när blodlaktathalten märkbart överstiger basnivån på 1-1,5 mmol/l. Den brukar schablomässigt sättas till kring 2,0 mmol/l.

Den laktattröskel som brukar diskuteras i löpt

Nej det skall nog vara den vanliga laktattröskeln som här ligger ovanligt lågt i laktatkoncentration. Se hela sidan här: http://www.lactate.com/pitesbas.html

Här är en annan bild då man plottar HR och laktat:
BILD:www.lactate.com/images/image35.gif

@Peter

Nej, det finns två nivåer av laktat man brukar prata om, en när man passerar ens vilolaktat +1mmol/ml (brukar ofta sättas till 2mmol/ml för motionärer) samt en högre nivå som vanligt benäms som "tröskelpuls" (som vanligtvis sätts till 4mmol/ml på

EDIT: Jag skall försöka förstå skillnaden på LT1 och LT2 innan jag uttalar mig mer 🙂