Quote from Funbeat user on 7 February 2011, 21:06Jag _tycker_ att man skall skita i pulsen under en halvmara eftersom jag ser samma risker som micke...
Jag minns dock när jag insåg att man kan springa ganska fort ganska länge trots att man är trött ganska tidigt. Gick ut lite för hårt på ett tvåmilspa
Jag _tycker_ att man skall skita i pulsen under en halvmara eftersom jag ser samma risker som micke...
Jag minns dock när jag insåg att man kan springa ganska fort ganska länge trots att man är trött ganska tidigt. Gick ut lite för hårt på ett tvåmilspa
Quote from Elias Engqvist on 7 February 2011, 21:57Tomas: Jag tror det. Dvs det kan ju inte finnas ett exakt värde där mängden mjölksyra börjar öka - det lär bruka ligga kring 4mmol men det kan säkert vara olika. Hur mycket vet jag inte, men det finns säkert andra som vet 🙂
Tomas: Jag tror det. Dvs det kan ju inte finnas ett exakt värde där mängden mjölksyra börjar öka - det lär bruka ligga kring 4mmol men det kan säkert vara olika. Hur mycket vet jag inte, men det finns säkert andra som vet 🙂
Quote from Funbeat user on 7 February 2011, 22:31Man använder väl 4 mmol för att det är lättare att testa än att pröva sig fram till jämviktshalten. Har sett 3 mmol som gräns också.
Man använder väl 4 mmol för att det är lättare att testa än att pröva sig fram till jämviktshalten. Har sett 3 mmol som gräns också.
Quote from Funbeat user on 8 February 2011, 07:44Vid den puls jag fick angiven som min tröskelpuls hade jag 5 mmol.
Vid den puls jag fick angiven som min tröskelpuls hade jag 5 mmol.
Quote from Funbeat user on 8 February 2011, 07:55Var det pulsen vid ett visst mmol de utgick ifrån, eller räknade de ut pulsen på något annat sätt och angav mmol utifrån pulsen?
Var det pulsen vid ett visst mmol de utgick ifrån, eller räknade de ut pulsen på något annat sätt och angav mmol utifrån pulsen?
Quote from Funbeat user on 8 February 2011, 08:01Eftersom det är en tröskel man är ute efter så borde man leta efter ett värde där derivatan (eller ändringen) ökar snabbt men det verkar som om många har en ganska svag ökning vid tröskeln så det är nog inte helt lätt att bestämma exakt var tröskeln ligge
Eftersom det är en tröskel man är ute efter så borde man leta efter ett värde där derivatan (eller ändringen) ökar snabbt men det verkar som om många har en ganska svag ökning vid tröskeln så det är nog inte helt lätt att bestämma exakt var tröskeln ligge
Quote from ellen olsson on 8 February 2011, 08:05De gånger jag testat mig så har knät i kurvan varit rätt tydligt.
De gånger jag testat mig så har knät i kurvan varit rätt tydligt.
Quote from Funbeat user on 8 February 2011, 08:14Fredrik, kurvan är väl exponentiell? Och då är ju knäet bara en artefakt av förstoringsgraden.
Fredrik, kurvan är väl exponentiell? Och då är ju knäet bara en artefakt av förstoringsgraden.
Quote from Funbeat user on 8 February 2011, 08:16Det gäller att kunna läsa av kurvan för att förstå hur träningen ska läggas upp.
Det gäller att kunna läsa av kurvan för att förstå hur träningen ska läggas upp.
Quote from ellen olsson on 8 February 2011, 08:20Den är individuell iallafall. 🙂
Tätare mätningar runt själva tröskeln ger bättre värden men helt exakt blir det förstås inte - inte ens med kontinuerlig mätning. Man ser dock bra om den ligger nära 4mmol eller om den ligger vid t.ex. 2 eller 5mmol.
Den är individuell iallafall. 🙂
Tätare mätningar runt själva tröskeln ger bättre värden men helt exakt blir det förstås inte - inte ens med kontinuerlig mätning. Man ser dock bra om den ligger nära 4mmol eller om den ligger vid t.ex. 2 eller 5mmol.