Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelPump eller co2-patron
You need to log in to create posts and topics.

Äh om jag har luft eller kväve vem bryr sig...jag kan förstå skillnaden för en elitcyklist...men vad tusan...kom in i matchen...Sov du ordentligt innan träningen? Åt du rätt mat? Nyoljad kedja??? Trimmat av vikten???

Helium, det har vi på jobbet till "Väder ballongerna"
kanske skulle kunna vara något att ha i däcken.
Hummmmm, måste provas.

Vänligen

P.

så där testat och klart

SKS Wese 120 psi efter 400 pumptag jobbigt men inte hopplöst

BBB spraypump 16 g patron första patronen 100 psi sen var luften slut fjuttade för mycket med flera mätningar sen med andra patronen efter att ha tömt däcket till noll

Efter att förra året kört med co2 som ej fungerade på Vätternrundan och sedan fick stå och vänta nästan en timme på att få hjälp så har jag köpt mig en handpump 🙂

Linus skrev:
>>jag har för mig att det finns kombipumpar (som alltså både tar patron och kan >>användas som vanlig pump). Någon som har erfarenhet av en sådan?

Jepp det finns sådana pumpar i både aluminium och kolfiber.

http://www.cyclecomponents.se/2/

En icke-fungerande handpump är inte särskilt mycket bättre än en icke-fungerande co2-pump....

helium i däcken är inte bra, de små molekylerna letar sig igenom slangen.

Kväve är större molekyler som stannar kvar i slangen.

I vanlig luft är det ca 20% som INTE är kväve. ( kanske som pyser ut ?)

Ingen expert men är det inte skillnad på helium o helium? Sk ballonghelium är blandad med ngt så det inte läcker medans industriell helium är mkt "renare "

Jag har Helium tub och även Helium kanttråd.

Nisse skrev:
"Kväve är större molekyler som stannar kvar i slangen.
I vanlig luft är det ca 20% som INTE är kväve. ( kanske som pyser ut ?) "

Då borde koncentrationen av kväve öka för varje gång man pumpar om det bara är det övriga som sipprar ut...
Efte