Quote from Funbeat user on 24 September 2012, 10:36Anders:
Jag håller verkligen inte med dig.
En tempocykel för långdistans är bra mycket mer bekväm än en dito linjehoj.
Anders:
Jag håller verkligen inte med dig.
En tempocykel för långdistans är bra mycket mer bekväm än en dito linjehoj.
Quote from Funbeat user on 24 September 2012, 11:21JL: Jag har verkligen ingen aning utan refererar bara till de råd jag fått då jag frågar runt. Den vanligaste bilden som målas upp är att tempocykelns styre ska sitta 10 cm lägre än sadeln och att kroppen ska vara mer fram/nervikt. Vilket kostar på mer fö
JL: Jag har verkligen ingen aning utan refererar bara till de råd jag fått då jag frågar runt. Den vanligaste bilden som målas upp är att tempocykelns styre ska sitta 10 cm lägre än sadeln och att kroppen ska vara mer fram/nervikt. Vilket kostar på mer fö
Quote from Funbeat user on 24 September 2012, 11:53Hur mycket drop du har (styre lägre än sadel) behöver inte vara olika mellan tempo och linje. Men eftersom du sitter längre fram på en tempocykel (åtminstone i triathlon-position) får du en öppnare höftvinkel och bekvämare ställning än när du försöker vik
Hur mycket drop du har (styre lägre än sadel) behöver inte vara olika mellan tempo och linje. Men eftersom du sitter längre fram på en tempocykel (åtminstone i triathlon-position) får du en öppnare höftvinkel och bekvämare ställning än när du försöker vik
Quote from Funbeat user on 24 September 2012, 12:54Anders:
Man måste skilja mellan en tempocykel och en "triathloncykel".
En cyklist tävlar vanligtvis upp till 50km på sin tempocykel, en långdistanstriathlet upp till 180km.
Av detta följer radikalt olika inställningar.
Anders:
Man måste skilja mellan en tempocykel och en "triathloncykel".
En cyklist tävlar vanligtvis upp till 50km på sin tempocykel, en långdistanstriathlet upp till 180km.
Av detta följer radikalt olika inställningar.
Quote from Funbeat user on 24 September 2012, 13:00Triathlet:
BILD:http://www.xtri.com/data/Image/Sections-Images/o/DSC_0125.jpgCyklist:
BILD:http://cdn2.media.cyclingnews.futurecdn.net//2011/09/21/2/2_photo_scanferla_0135_600.jpg
Triathlet:
BILD:http://www.xtri.com/data/Image/Sections-Images/o/DSC_0125.jpg
Cyklist:
BILD:http://cdn2.media.cyclingnews.futurecdn.net//2011/09/21/2/2_photo_scanferla_0135_600.jpg
Quote from Funbeat user on 24 September 2012, 14:05En ny sadelstolpe som får fram din sadel till över pedalerna och sen "clip on" tempobågar så har den kombination som du kommer billigt undan med och du får det du behöver för att få till "tripos" om man nu vill kalla det det 😉
Om man inte VILL spendera
En ny sadelstolpe som får fram din sadel till över pedalerna och sen "clip on" tempobågar så har den kombination som du kommer billigt undan med och du får det du behöver för att få till "tripos" om man nu vill kalla det det 😉
Om man inte VILL spendera
Quote from Funbeat user on 24 September 2012, 14:12Krångla inte till det i början. Som sagt, en framskjuten sadel och clip-on stickor/båge (kolla efter något som inte bygger så mycket på höjden) duger gott till en början och kostar inte en förmögenhet.
Krångla inte till det i början. Som sagt, en framskjuten sadel och clip-on stickor/båge (kolla efter något som inte bygger så mycket på höjden) duger gott till en början och kostar inte en förmögenhet.
Quote from Funbeat user on 24 September 2012, 15:10Kul bilder, man ser ju vilken sjuk skillnad i intensitet det är. Tony Martins episka VM-tempo är nåt av det värsta jag sett med egna ögon. Tony hade ett snitt på 52 km/h på den 46,6 km långa banan över 2 varv på en knixig stadsbana med kullerstenspartier
Kul bilder, man ser ju vilken sjuk skillnad i intensitet det är. Tony Martins episka VM-tempo är nåt av det värsta jag sett med egna ögon. Tony hade ett snitt på 52 km/h på den 46,6 km långa banan över 2 varv på en knixig stadsbana med kullerstenspartier
Quote from Funbeat user on 24 September 2012, 15:59Jaa, en skillnad är väl att Tony Martin nog inte hade knäckt nån mara på under tre timmar direkt efter den cyklingen ...
Jaa, en skillnad är väl att Tony Martin nog inte hade knäckt nån mara på under tre timmar direkt efter den cyklingen ...
Quote from Jonathan Lilja Lindström on 24 September 2012, 16:46Daniel: Triathleter snittar även över 40 på banor med kurvor, kullersten och backar. På platt bana har bästa dam har 4,36,33 dvs 39,13 i snitt. Bästa herre 4,11,43 dvs 42,89 i snitt.
Daniel: Triathleter snittar även över 40 på banor med kurvor, kullersten och backar. På platt bana har bästa dam har 4,36,33 dvs 39,13 i snitt. Bästa herre 4,11,43 dvs 42,89 i snitt.