Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonRörlighet för triathleter?
You need to log in to create posts and topics.

Mikael: du kan vara lugn. Jag räknar inte PNF till statisk stretch. PNF gillar jag.

Och ja, det är stor skillnad på att jobba sig upp till 250kg marklyft och att statiskt stretcha sig till, vad man nu vill komma åt. Du slår en massa coola PR på vägen! 🙂

Robert:

Men jobbar jag inte då bara runt problemet?
Att sitta mindre aero är ju verkligen inte eftersträvansvärt.
(Eller menar du att mina solhälsningar med lätt böjda knän kommer förbättra rörligheten i cykelläget också?)

Mikael: nej, det var inte den, det var en betydligt längre artikel som specifikt handlade just om nyttan med stretchning, men det var nog ganska länge sedan. Jag såg den dessutom i en pappersupplaga som jag råkade få i handen då av någon anledning som jag

Då är jag med på utförandebiten.

Ang. distanser så är det självklart eftersträvansvärt att KUNNA sitta riktigt jäkla aero på cykeln. Vid IM-distans kan man då tillåta sig att sitta snäppet mindre extremt och känna sig helt bekväm i det läget.
(På samma

Där har du såklart en poäng men det gäller att vara stark på rätt ställe och att få musklerna att jobba ihop på rätt sätt. Är du van att ta ut rörligheten i ryggen kan det vara en svår vana att bryta. Jag tror att det i första hand handlar om att hitta po

Maken stretchar aldrig och bara springer långt och länge jämt, han är väldigt ovig och kan absolut inte nå ner till sina fötter om han böjer sig ner med raka ben. Jag tänker att då vore det väl bra med lite töjning?

Eller gäller teorierna om att stretch

Varför inte "pilbåge" position i cyklingen? Kollade lite på proffsen, visst en del har sk. rak position med ryggen nedtryck. Men många och särskillt i pro TT cycling har buktad rygg.

Tror man får kolla lite på indeviden där, vad som passar. Kanske dumt a

För att få full neurologisk kontakt med benen (och därmed bäst kraft i tramptagen) är det mycket fördelaktigt att inte ha några skarpa knixar på ryggen, svag böj hela vägen och så normal ländrygg och svank som möjligt (som Robert beskrivit ovan - han härm

Ja, det är ju mycket möjligt.

Jag tycker det är väldigt intressant det här med stretch eller inte stretch. En vettig tanke för stretch är väl att vi sitter så onaturligt mycket, och på stolar dessutom, och att vi därmed behöver tänja ut oss lite.

Stolar är onekligen ett fördärv. Vad beträffar krumma ryggar så är min känsla att man kommer undan med det ganska bra på en tempoetapp på en timme eller så men att man blir rätt grymt straffad om man försöker springa efteråt.

Och jo - det är AM och hen