Quote from Funbeat user on 25 January 2012, 11:35Stretching tillför normalt sett ingenting av nytta för en triathlet (och förmodligen ingen annan heller). Styrketräning av svaga antagonister - i det här fallet baksida axlar, och hamstring/gluteus-muskleriet, samt förmodligen i bålen, återställer den mus
Stretching tillför normalt sett ingenting av nytta för en triathlet (och förmodligen ingen annan heller). Styrketräning av svaga antagonister - i det här fallet baksida axlar, och hamstring/gluteus-muskleriet, samt förmodligen i bålen, återställer den mus
Quote from Funbeat user on 25 January 2012, 11:49Mikael:
Tack för utförligt svar! (Som även behandlar min styrketränig eftersom vi känner varandra. Notering till utomstående).Bra tips på övningar. Rumpa/baksida lår vill jag bli rörligare i för att få bättre aero-position på cykeln (och lyfta bättre ma
Mikael:
Tack för utförligt svar! (Som även behandlar min styrketränig eftersom vi känner varandra. Notering till utomstående).
Bra tips på övningar. Rumpa/baksida lår vill jag bli rörligare i för att få bättre aero-position på cykeln (och lyfta bättre ma
Quote from Funbeat user on 25 January 2012, 12:12"Fjärilen: - Den brukar vara många killars skräck. "
Efter att man duschat ja, men efter att man sprungit ... hallå!!!???
"Fjärilen: - Den brukar vara många killars skräck. "
Efter att man duschat ja, men efter att man sprungit ... hallå!!!???
Quote from Funbeat user on 25 January 2012, 12:32Trampvagn:
Jag menar nog mest att (urs vad jag generaliserar här nu) många killar tycker den är pinsam och jobbig eftersom de inte kan göra övningen fullt ut. Det finns säkert många tjejer som också tycker den är jobbig.
Trampvagn:
Jag menar nog mest att (urs vad jag generaliserar här nu) många killar tycker den är pinsam och jobbig eftersom de inte kan göra övningen fullt ut. Det finns säkert många tjejer som också tycker den är jobbig.
Quote from Funbeat user on 25 January 2012, 13:06Har inte några bra bilder här Jonas, men här kommer några huvudpuckar:
För baksida axlar finns det några klassiska rotator-cuff-övningar som är rätt ok. Armbågen i nittio grader, börja med handen rakt fram och vrid ut åt sidan, gummiband eller kabelhiss
Har inte några bra bilder här Jonas, men här kommer några huvudpuckar:
För baksida axlar finns det några klassiska rotator-cuff-övningar som är rätt ok. Armbågen i nittio grader, börja med handen rakt fram och vrid ut åt sidan, gummiband eller kabelhiss
Quote from Funbeat user on 25 January 2012, 13:08Många bra tips där Robert. Tack!
(Ffa för stångrodd, det är en av mina favoritövningar på gymmet) 😀
Många bra tips där Robert. Tack!
(Ffa för stångrodd, det är en av mina favoritövningar på gymmet) 😀
Quote from Funbeat user on 25 January 2012, 13:18Simon:
> Vad skulle man göra med skumrullen, menar du?Generellt bara rulla på den. Utmärkt för att massera ut rygg och stela ben: framsida lår, TFL och baksida lår, som annars är väldigt svårt att göra på egen hand. Samt mobiliseringsövningar, t ex: h
Simon:
> Vad skulle man göra med skumrullen, menar du?
Generellt bara rulla på den. Utmärkt för att massera ut rygg och stela ben: framsida lår, TFL och baksida lår, som annars är väldigt svårt att göra på egen hand. Samt mobiliseringsövningar, t ex: h
Quote from Funbeat user on 25 January 2012, 13:27Jag har letat och inte hittat några som helst vetenskapliga (eller andra rimligt tillförlitliga) belägg för att stretching gör något annat än skada. Bördan att bevisa nyttan bör rimligen ligga på den som förordar en rörelse som belastar ligament och muskl
Jag har letat och inte hittat några som helst vetenskapliga (eller andra rimligt tillförlitliga) belägg för att stretching gör något annat än skada. Bördan att bevisa nyttan bör rimligen ligga på den som förordar en rörelse som belastar ligament och muskl
Quote from Funbeat user on 25 January 2012, 15:20Emot (nackdelar) stretch - http://www.stretchingovningar.se/nackdelar-med-stretching/
- "Stretching före aktivitet kan alltså sänka din prestation".För stretch - http://www.stretchingovningar.se/fordelar-med-stretching/
- "Ökad rörlighet i hela kroppen
Emot (nackdelar) stretch - http://www.stretchingovningar.se/nackdelar-med-stretching/
- "Stretching före aktivitet kan alltså sänka din prestation".
För stretch - http://www.stretchingovningar.se/fordelar-med-stretching/
- "Ökad rörlighet i hela kroppen
Quote from Funbeat user on 25 January 2012, 16:08Robert> "Och får man ändå någon form av större rörlighet så beror det på att man töjt ut ligamenten som ska stabilisera rörelserna, inte på att musklerna blir längre. Det känns inte troligt att det är eftersträvansvärt."
Då gör man fel. 🙂 Korrekt töjn
Robert> "Och får man ändå någon form av större rörlighet så beror det på att man töjt ut ligamenten som ska stabilisera rörelserna, inte på att musklerna blir längre. Det känns inte troligt att det är eftersträvansvärt."
Då gör man fel. 🙂 Korrekt töjn