Quote from Guest on 24 July 2009, 23:24Om man exempelvis skall springa en halvmara med ett planerat 4,30 tempo per kilometer, så uppmanar de flesta "experter" en att springa i ett långsammare tempo vi träning. (Bortsett från exempelvis intervall eller backträning givetvis.) Varför?? Borde man
Om man exempelvis skall springa en halvmara med ett planerat 4,30 tempo per kilometer, så uppmanar de flesta "experter" en att springa i ett långsammare tempo vi träning. (Bortsett från exempelvis intervall eller backträning givetvis.) Varför?? Borde man
Quote from ellen olsson on 24 July 2009, 23:34> Varför?? Borde man inte försöka pressa sig vid varje träningstillfälle?
Det är egentligen väldigt enkelt. Träningen bryter ner och vilan bygger upp så det handlar om att hitta en bra balans där man vilar tillräckligt mycket.
Att köra för hårt på det lå
> Varför?? Borde man inte försöka pressa sig vid varje träningstillfälle?
Det är egentligen väldigt enkelt. Träningen bryter ner och vilan bygger upp så det handlar om att hitta en bra balans där man vilar tillräckligt mycket.
Att köra för hårt på det lå
Quote from Funbeat user on 24 July 2009, 23:51Läste en artikel för en hemskt massa år sedan om DDR-simmarna där man började att köra sk mängdträning å då verkligen i valören.....vissa körde den vanliga träningen typ kvalite å så vissa körde mängd å då var det typ åtta kilometer innan frukost å sen to
Läste en artikel för en hemskt massa år sedan om DDR-simmarna där man började att köra sk mängdträning å då verkligen i valören.....vissa körde den vanliga träningen typ kvalite å så vissa körde mängd å då var det typ åtta kilometer innan frukost å sen to
Quote from Funbeat user on 24 July 2009, 23:58Om du pressar dig vid varje tillfälle du tränar kommer du att bli sliten, sjuk och skadad. Då kan du inte träna lika ofta.
Lugna pass stärker senor, muskler och ben samt ökar din tålighet att klara av de intensiva passen. Ja ungefär som Kjell skrev fast
Om du pressar dig vid varje tillfälle du tränar kommer du att bli sliten, sjuk och skadad. Då kan du inte träna lika ofta.
Lugna pass stärker senor, muskler och ben samt ökar din tålighet att klara av de intensiva passen. Ja ungefär som Kjell skrev fast
Quote from Funbeat user on 25 July 2009, 09:26Fredrik: Ja, lyssna på dom kloka orden ovan! Jag tränade för mycket kvalitetspass (intervaller, snabbdistans, backar etc) i förhållande till lugna löppass i vintras och fick plantar fasciit som ett brev på posten. Inte roligt - tro mig. 🙁
Naturligtvis
Fredrik: Ja, lyssna på dom kloka orden ovan! Jag tränade för mycket kvalitetspass (intervaller, snabbdistans, backar etc) i förhållande till lugna löppass i vintras och fick plantar fasciit som ett brev på posten. Inte roligt - tro mig. 🙁
Naturligtvis
Quote from Funbeat user on 25 July 2009, 09:59Nu är jag inte lika insatt i ämnet Fia-Lottas fötter och träning som Fia-Lotta är. Men jag skulle inte vara så snabb att lägga skulden på kvalitetspassen. Någon körde en mara på löpband och tog ingen direkt vila efter detta utan körde på med flera långpas
Nu är jag inte lika insatt i ämnet Fia-Lottas fötter och träning som Fia-Lotta är. Men jag skulle inte vara så snabb att lägga skulden på kvalitetspassen. Någon körde en mara på löpband och tog ingen direkt vila efter detta utan körde på med flera långpas
Quote from Funbeat user on 25 July 2009, 10:03Ja Leif, du kanske har rätt. Men när jag sprang den där löpbandsmaran maxade jag (kvalitet? eller det kanske det inte kallas?) Jag maxade också på halvmarautmaningen på löpband.
Jag springer också väldigt mycket på tårna när jag springer fort och i back
Ja Leif, du kanske har rätt. Men när jag sprang den där löpbandsmaran maxade jag (kvalitet? eller det kanske det inte kallas?) Jag maxade också på halvmarautmaningen på löpband.
Jag springer också väldigt mycket på tårna när jag springer fort och i back
Quote from Funbeat user on 25 July 2009, 10:08Jag håller inte riktigt med här. Jag har aldrig varit så lite skadad och vältränad som jag är sedan jag gick över på mer intensitet i träningen. Min träning består av 50-60k/v och ca 75% kvalitetsträning. Hårt och med fokus och en heldagsvila mellan. Fung
Jag håller inte riktigt med här. Jag har aldrig varit så lite skadad och vältränad som jag är sedan jag gick över på mer intensitet i träningen. Min träning består av 50-60k/v och ca 75% kvalitetsträning. Hårt och med fokus och en heldagsvila mellan. Fung
Quote from Funbeat user on 25 July 2009, 10:34Ja G-man, jag kikade på dina tider och du och jag spelar lixom inte i samma division... 🙂
Som jag skrev i mitt inlägg så är jag inte säker på vad det berodde på och det kan mycket väl gå bra. Men som Leif skrev är det lätt att drabbas av eufori när man
Ja G-man, jag kikade på dina tider och du och jag spelar lixom inte i samma division... 🙂
Som jag skrev i mitt inlägg så är jag inte säker på vad det berodde på och det kan mycket väl gå bra. Men som Leif skrev är det lätt att drabbas av eufori när man
Quote from Funbeat user on 25 July 2009, 10:35Varför inte tävlingsfart på varje träning?
Jo för att tävlingsresultat bygger på en viss biomekanisk och fysiologisk förmåga att löpa snabbt, och träning innebär att utveckla och stimulera dessa förmågor till förbättring. Däremot krävs inte 100% för att
Varför inte tävlingsfart på varje träning?
Jo för att tävlingsresultat bygger på en viss biomekanisk och fysiologisk förmåga att löpa snabbt, och träning innebär att utveckla och stimulera dessa förmågor till förbättring. Däremot krävs inte 100% för att