Quote from ellen olsson on 25 July 2009, 10:38Om man vilar tillräckligt mellan passen så funkar det bra att bara köra kvalitetspass. Problemen kommer av att kroppen inte får återhämta sig och bli starkare.
Om man vilar tillräckligt mellan passen så funkar det bra att bara köra kvalitetspass. Problemen kommer av att kroppen inte får återhämta sig och bli starkare.
Quote from Funbeat user on 25 July 2009, 10:42Kanske funkar med bara "kvalitetspass" men det beror baskemig på sträcka. En marathonlöpare får problem om totalvolymen i träningen är alltför låg, han/hon kommer definitivt inte utveckla sin fulla kapacitet om träningen består av vila. Sen beror det ju p
Kanske funkar med bara "kvalitetspass" men det beror baskemig på sträcka. En marathonlöpare får problem om totalvolymen i träningen är alltför låg, han/hon kommer definitivt inte utveckla sin fulla kapacitet om träningen består av vila. Sen beror det ju p
Quote from Funbeat user on 25 July 2009, 10:43Frida (L)
Ibland önskar man att det fanns en frågebank här med Funbeats bästa frågor och svar. Denna skulle sitta högst upp, typ. EDIT: Fridas svar 10:35
Men sedan undrar jag, är det inte också så att olika passtyper tränar upp olika nödvändiga (biomeka
Frida (L)
Ibland önskar man att det fanns en frågebank här med Funbeats bästa frågor och svar. Denna skulle sitta högst upp, typ. EDIT: Fridas svar 10:35
Men sedan undrar jag, är det inte också så att olika passtyper tränar upp olika nödvändiga (biomeka
Quote from Funbeat user on 25 July 2009, 10:44Fredrik skriver inte hur ofta han tränar. Om det handlar om 2-3ggr/vecka tycker jag hans ifrågasättande av lugna pass är helt riktig. Springer man inte oftare än så är det lagom att pressa sig varje gång, gärna på olika längder (3-15km) för att utmana kro
Fredrik skriver inte hur ofta han tränar. Om det handlar om 2-3ggr/vecka tycker jag hans ifrågasättande av lugna pass är helt riktig. Springer man inte oftare än så är det lagom att pressa sig varje gång, gärna på olika längder (3-15km) för att utmana kro
Quote from Funbeat user on 25 July 2009, 10:44Visst är det ett idiotbegrepp egentligen. Kvalitet har ju något när det ger önskvärd effekt. Så ett lugnt återhämtningspass vid rätt tillfälle borde vara lika mycket kvalitetspass som andra pass. (#)
Visst är det ett idiotbegrepp egentligen. Kvalitet har ju något när det ger önskvärd effekt. Så ett lugnt återhämtningspass vid rätt tillfälle borde vara lika mycket kvalitetspass som andra pass. (#)
Quote from Funbeat user on 25 July 2009, 10:471: "olika passtyper tränar upp olika nödvändiga (biomekaniska & fysiologiska) förmågor olika bra? Och att det är vid tävling som sedan alla bitarna skall falla på plats." ...
Svar: Ja!2: "att motionärer oftast kör kvalitetsträning för slappt/långsamt, o
1: "olika passtyper tränar upp olika nödvändiga (biomekaniska & fysiologiska) förmågor olika bra? Och att det är vid tävling som sedan alla bitarna skall falla på plats." ...
Svar: Ja!
2: "att motionärer oftast kör kvalitetsträning för slappt/långsamt, o
Quote from Funbeat user on 25 July 2009, 10:49Ang. tempot på distans/långpass jämfört med marafart beror ju detta förhållande på hur bra tränad man är för marathon. Själv har jag tidigare varit dålig på sträckan (öhh... och är fortfarande), vilket inneburit att jag hållt betydligt högre fart än maraf
Ang. tempot på distans/långpass jämfört med marafart beror ju detta förhållande på hur bra tränad man är för marathon. Själv har jag tidigare varit dålig på sträckan (öhh... och är fortfarande), vilket inneburit att jag hållt betydligt högre fart än maraf
Quote from Funbeat user on 25 July 2009, 10:50Markus, du drar slutsatser som inte är säkra. Det är inte "allt annat lika" på när du drog upp träningsmängden. Då hade du ju redan löptränat xx antal år/månader och därmed dag för dag belastat kroppen allt längre period ("överbelastningsskada" du vet, by
Markus, du drar slutsatser som inte är säkra. Det är inte "allt annat lika" på när du drog upp träningsmängden. Då hade du ju redan löptränat xx antal år/månader och därmed dag för dag belastat kroppen allt längre period ("överbelastningsskada" du vet, by
Quote from Funbeat user on 25 July 2009, 10:53Jo, även distanspassen fyller sin funktion. På jogg.se fick jag denna referens:
Rethinking Junk Miles
http://runningtimes.com/Article.aspx?ArticleID=8991&PageNum=1
Jo, även distanspassen fyller sin funktion. På jogg.se fick jag denna referens:
Rethinking Junk Miles
http://runningtimes.com/Article.aspx?ArticleID=8991&PageNum=1
Quote from Funbeat user on 25 July 2009, 10:55Markus, men så tränar du ju inte heller specifikt för den distansen (maradistansen). För då skulle väl ditt upplägg över lag se annorlunda ut.
Markus, men så tränar du ju inte heller specifikt för den distansen (maradistansen). För då skulle väl ditt upplägg över lag se annorlunda ut.