Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Japp, konstiga saker kan hända när man "TRÄFFAR"
"oskyddade trafikanter" 🙁

Ja.

Bla har en kollega till mig kör in i en stillastående bil, där det fö satt en annan kollega (kul dag på jobbet övning).
Bilförsäkringen täckte skadorna på cykeln. Man får inte ställa sig med en bil hur som helst inte. Typ mitt på en väg eller så och

"Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används"

Senaste rundan med cykeln visade datorn på max 54,7 km/h. Då måste jag ju få cykla på vägen. Min cykel är av samma modell som kördes på TdF för några år sedan och där är ju medelhastigheten ofta över 40 så då måste ju cykeln vara byggd för det. Enkel log

Att som vi gör här på forumet tvärsäkert uttala oss hit och dit utan tillgång till material i målet utan att varit med vid förhandlingen utan juridisk utbildning eller erfarenhet är ju egentligen ganska fånigt men samtidigt väldigt intressant ger ju en li

Visst kan det vara så, men grunden: att som cyklist bli påkörd av en bilist och sedan själv bli åtalad, sänder så otäcka signaler: bort med cyklisterna från vägarna, gärna genom att köra på dom så att de inte stör någon mer gång...

vi som regelbundet kör racercykel vet ju att det inte är sällan man som oskyddad cyklist råkar ut för bilister som inte borde ha körkort, och att då få detta i ansiktet får en ju verkligen att känna sig rättslös. 🙁

I så fall bevisar det att politikerna är ganska korkade som har en lagstiftning med den innebörden.

Jag kommer i så fall att fortsätta köra på vägen och lösa ev. tvister med gatans parlament o regnummerna...

Leif: Men vi hade tillgång till material. Kadens Twittade ju 😉

Jag har varit på hundratals rättegång, de 2 i Sverige var det värsta jag har varit med om utifrån Åklagarens brist på kompetens och savoir faire!

David +1 (t+)