Quote from Funbeat user on 16 September 2010, 10:20Bilar är inte elaka. Det är mottrafikanterna bakom ratten som är problemet.
Bilar är inte elaka. Det är mottrafikanterna bakom ratten som är problemet.
Quote from Funbeat user on 16 September 2010, 10:23Hej Daniel.
"Avstånd i sidled" ... ja, då kan det gäller bägge, antar jag, fast man skulle tycka att den som kör om har ett större ansvar att hålla avstånd i sidled.
I detta fallet så gäller det föraren av bilen.
33 § Den förare som kör om skall lämna
Hej Daniel.
"Avstånd i sidled" ... ja, då kan det gäller bägge, antar jag, fast man skulle tycka att den som kör om har ett större ansvar att hålla avstånd i sidled.
I detta fallet så gäller det föraren av bilen.
33 § Den förare som kör om skall lämna
Quote from Funbeat user on 16 September 2010, 10:29Ja, det där med smitning är helt avgörande för mig. Det är det att han inte åtalas för det som gör att jag totalt saknar förtroende för rättegångsprocessen och därmed också tror att de sätter dit Andreas.
Ja, det där med smitning är helt avgörande för mig. Det är det att han inte åtalas för det som gör att jag totalt saknar förtroende för rättegångsprocessen och därmed också tror att de sätter dit Andreas.
Quote from Funbeat user on 16 September 2010, 10:30Här är texten som gäller cykels plats på väg
"Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körba
Här är texten som gäller cykels plats på väg
"Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körba
Quote from Funbeat user on 16 September 2010, 10:32Problemet ligger väl i att han säger att han la sig mitt i körbanan för att han inte ville bli omkörd?
Så bilisten har inte haft möjlighet att hålla avstånd i sidled utan kört på honom bakifrån !
Ska bli mycket intressant, skulle inte förvåna mig om do
Problemet ligger väl i att han säger att han la sig mitt i körbanan för att han inte ville bli omkörd?
Så bilisten har inte haft möjlighet att hålla avstånd i sidled utan kört på honom bakifrån !
Ska bli mycket intressant, skulle inte förvåna mig om do
Quote from Funbeat user on 16 September 2010, 10:40"Problemet ligger väl i att han säger att han la sig mitt i körbanan för att han inte ville bli omkörd? "
Har han sagt det? Ganska puckat om du frågar mig.
"Problemet ligger väl i att han säger att han la sig mitt i körbanan för att han inte ville bli omkörd? "
Har han sagt det? Ganska puckat om du frågar mig.
Quote from Funbeat user on 16 September 2010, 10:44Det är ju så man gör - i alla fall många av oss - för att överleva - ligger mitt på i stället för till höger när vägen smal annars kör ju bilen om även när dom har möte och riskerar trycka upp oss på trottoaren alt ner i diket
Det är ju så man gör - i alla fall många av oss - för att överleva - ligger mitt på i stället för till höger när vägen smal annars kör ju bilen om även när dom har möte och riskerar trycka upp oss på trottoaren alt ner i diket
Quote from Funbeat user on 16 September 2010, 10:48Ja det stämmer men med den befinliga regeln om att hålla höger kommer han att bli fälld.
"- Bakom mig kom en bilist som viftade åt mig att jag skulle köra ut på cykelbanan. Men jag cyklade vidare, genom en rondell.
Efter rondellen var det en lång refug
Ja det stämmer men med den befinliga regeln om att hålla höger kommer han att bli fälld.
"- Bakom mig kom en bilist som viftade åt mig att jag skulle köra ut på cykelbanan. Men jag cyklade vidare, genom en rondell.
Efter rondellen var det en lång refug
Quote from Funbeat user on 16 September 2010, 10:58nja Södra Vägen i Lund är lite speciell tror nog att hanskulle kunna invända att bredden på vägen inte räcker till för säker omkörning just efter rondellen med refugen och dom höga kanterna och därför valde att ligga mitt på och inte till höger sen kanske
nja Södra Vägen i Lund är lite speciell tror nog att hanskulle kunna invända att bredden på vägen inte räcker till för säker omkörning just efter rondellen med refugen och dom höga kanterna och därför valde att ligga mitt på och inte till höger sen kanske
Quote from Funbeat user on 16 September 2010, 11:05"Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används"
"Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används"