Quote from Funbeat user on 16 September 2010, 09:52Jag blir mörkrädd... Men har fortfarande en tro på att rättsväsendet i Sverige fungerar.
Så jag hoppas att utfallet blir dråpförsök för bilisten och att prejudikatet blir att cyklister får använda bilvägen om cyklisten håller högre hastighet än en norma
Jag blir mörkrädd... Men har fortfarande en tro på att rättsväsendet i Sverige fungerar.
Så jag hoppas att utfallet blir dråpförsök för bilisten och att prejudikatet blir att cyklister får använda bilvägen om cyklisten håller högre hastighet än en norma
Quote from Funbeat user on 16 September 2010, 09:54Vad jag förstår så kan inte bilisten råka ut för något. Det är Andreas som är åtalad, inte bilisten. Så dom kan bara falla över Andreas. Men det är bara vad jag förstår och behöver inte alls stämma överens med hur det egentligen förhåller sig.
Men mörkrä
Vad jag förstår så kan inte bilisten råka ut för något. Det är Andreas som är åtalad, inte bilisten. Så dom kan bara falla över Andreas. Men det är bara vad jag förstår och behöver inte alls stämma överens med hur det egentligen förhåller sig.
Men mörkrä
Quote from Funbeat user on 16 September 2010, 09:58De verkar ha kört bägge rättegångarna med tanke på åtalspunkten "avstånd i sidled".
De verkar ha kört bägge rättegångarna med tanke på åtalspunkten "avstånd i sidled".
Quote from ellen olsson on 16 September 2010, 09:59Bilisten borde vara åtalad för åtminstone "Grov misshandel".
Bilisten borde vara åtalad för åtminstone "Grov misshandel".
Quote from Funbeat user on 16 September 2010, 10:00Det är lämpligt att Grass överklagar beslutet om åtalspunkterna av mottrafikanten.
Det är lämpligt att Grass överklagar beslutet om åtalspunkterna av mottrafikanten.
Quote from Funbeat user on 16 September 2010, 10:02"Avstånd i sidled" ... ja, då kan det gäller bägge, antar jag, fast man skulle tycka att den som kör om har ett större ansvar att hålla avstånd i sidled.
Det känns lite (inte så lite) absurt det hela.
"Avstånd i sidled" ... ja, då kan det gäller bägge, antar jag, fast man skulle tycka att den som kör om har ett större ansvar att hålla avstånd i sidled.
Det känns lite (inte så lite) absurt det hela.
Quote from Funbeat user on 16 September 2010, 10:12Eftersom cyklisten blev påkörd bakifrån faller ju åtalet för "avstånd i sidled". Om inte juristerna är matematiskt begåvade och kan räkna med negativa avstånd...
Eftersom cyklisten blev påkörd bakifrån faller ju åtalet för "avstånd i sidled". Om inte juristerna är matematiskt begåvade och kan räkna med negativa avstånd...
Quote from Funbeat user on 16 September 2010, 10:15Gubben har vittnat om att Grass skulle ha kört in mot bilen och ville bli påkörd.
Gubben har vittnat om att Grass skulle ha kört in mot bilen och ville bli påkörd.
Quote from Funbeat user on 16 September 2010, 10:16---
A vidhåller att han blir påkörd bakifrån och inte i sidan.
---Det är det här, kanske, som är "ord mot ord".
---
A vidhåller att han blir påkörd bakifrån och inte i sidan.
---
Det är det här, kanske, som är "ord mot ord".
Quote from Funbeat user on 16 September 2010, 10:16Groteskt detta!! Bilisten får lite böter och cyklisten åtalas...
Nåja, häromdagen cyklade jag från Uppsala till Bro, och hamnade i en tung backe - det var lite stressande med ett gruslass bakom, men han höll sig snällt ett par meter bakom mig hela vägen
Groteskt detta!! Bilisten får lite böter och cyklisten åtalas...
Nåja, häromdagen cyklade jag från Uppsala till Bro, och hamnade i en tung backe - det var lite stressande med ett gruslass bakom, men han höll sig snällt ett par meter bakom mig hela vägen