Quote from Guest on 14 August 2010, 01:01Jag var in på den här sidan:
http://www.runningforfitness.org/calc/rp.php
och fyllde i att jag sprungit 3,2 km (2 miles) på 13:00. Sidan säger då (bl.a.) att jag kan springa milen på 43:22 och halvmarathon på 1:35:19.
Hur mycket kan man tro på såna siffr
Jag var in på den här sidan:
http://www.runningforfitness.org/calc/rp.php
och fyllde i att jag sprungit 3,2 km (2 miles) på 13:00. Sidan säger då (bl.a.) att jag kan springa milen på 43:22 och halvmarathon på 1:35:19.
Hur mycket kan man tro på såna siffr
Quote from Funbeat user on 14 August 2010, 01:11Det borde ge bättre förutsägelse om man kan räkna in tider på olika distanser.
Det borde ge bättre förutsägelse om man kan räkna in tider på olika distanser.
Quote from Funbeat user on 14 August 2010, 07:16Det gömmer sig ganska mycket i "förutsatt att man är hyfsat tränad för distanserna man kollar på". Det säger väl sig självt att om man aldrig har sprungit längre än 3km så är nog alla förutsägelser för hur fort man ska springa sju gånger så långt osäkra.
Det gömmer sig ganska mycket i "förutsatt att man är hyfsat tränad för distanserna man kollar på". Det säger väl sig självt att om man aldrig har sprungit längre än 3km så är nog alla förutsägelser för hur fort man ska springa sju gånger så långt osäkra.
Quote from Funbeat user on 14 August 2010, 08:26Fredrik, jag tränar mycket men har inte sprungit så många lopp, så därför har jag inte heller relevanta tider på så många distanser. Mitt senaste lopp (förutom det på 3,2 km) var Lidingö Ultra i maj, som jag inte var tränad för och därför inte vill jämför
Fredrik, jag tränar mycket men har inte sprungit så många lopp, så därför har jag inte heller relevanta tider på så många distanser. Mitt senaste lopp (förutom det på 3,2 km) var Lidingö Ultra i maj, som jag inte var tränad för och därför inte vill jämför
Quote from Funbeat user on 14 August 2010, 08:49Ju mer likvärdigt tränad man är mellan distansen man utgår från och distansen man vill förutspå, desto bättre förutspår verktyget. Min erfarenhet är ändå att de är för optimistiska på längre sträckor. Detta kan för all del bero dels på att jag inte är ord
Ju mer likvärdigt tränad man är mellan distansen man utgår från och distansen man vill förutspå, desto bättre förutspår verktyget. Min erfarenhet är ändå att de är för optimistiska på längre sträckor. Detta kan för all del bero dels på att jag inte är ord
Quote from Funbeat user on 14 August 2010, 09:01Problemet med Studenternas tabell är bara att man inte kan mata in vilka tider som helst. För mycket extrapolation istf interpolation ... 🙁
Problemet med Studenternas tabell är bara att man inte kan mata in vilka tider som helst. För mycket extrapolation istf interpolation ... 🙁
Quote from Funbeat user on 14 August 2010, 09:17Nja, felmarginalen är stor nog att man kan överslagsräkna med gott samvete.
Är 43:07 verkligen en bättre förutsägelse än "strax över 43"?
Nja, felmarginalen är stor nog att man kan överslagsräkna med gott samvete.
Är 43:07 verkligen en bättre förutsägelse än "strax över 43"?
Quote from Funbeat user on 14 August 2010, 09:44Har man tider från mer än 1st distans så kan man ju ser vilken av formlerna som stämmer bäst på en själv. Alla är vi ju olika, en del är ju förhållandevis bättre på kortare distanser medan andra är riktiga långskubbare. Dessutom måste man ju som sagt beak
Har man tider från mer än 1st distans så kan man ju ser vilken av formlerna som stämmer bäst på en själv. Alla är vi ju olika, en del är ju förhållandevis bättre på kortare distanser medan andra är riktiga långskubbare. Dessutom måste man ju som sagt beak
Quote from Funbeat user on 14 August 2010, 10:56Om du använder en 3,2k tid för att förutsäga tiden på ett halvmarathon skulle jag säga att den är mycket osäker. Däremot kanske den stämmer bra för distanserna närmast, dvs 2k och 5k.
Om du använder en 3,2k tid för att förutsäga tiden på ett halvmarathon skulle jag säga att den är mycket osäker. Däremot kanske den stämmer bra för distanserna närmast, dvs 2k och 5k.
Quote from Camilla Höög on 14 August 2010, 13:00Medelvärden är kanske ett knep du kan använda här för att få ett bättre värde.
Använd tider från ett, några eller alla tidigare lopp och även din tid på 3,2 km. Använd de värden du får fram och räkna sedan ut ett medelvärdet på den sträcka du är intresser
Medelvärden är kanske ett knep du kan använda här för att få ett bättre värde.
Använd tider från ett, några eller alla tidigare lopp och även din tid på 3,2 km. Använd de värden du får fram och räkna sedan ut ett medelvärdet på den sträcka du är intresser