Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningRace time predictors, pålitliga?
You need to log in to create posts and topics.

Det är OK 🙂

Studenternas tabell gör inte anspråk på att vara någon generell kalkylator utan togs fram lite på skoj internt för den klubben och baserades på data för löpare i klubben. Så att den inte täcker alla löparna är inget de kan belastas för. Dessutom syns den

Jack Daniels tabeller (bl.a. på http://www.coacheseducation.com/endur/jack-daniels-nov-00.htm ) trodde jag baserades på hans egna mätningar och statistik under en lång och framgångsrik tränarkarriär. Och inte på nån algoritm...?

Till webkalkylatorerna ha

Anders, så kanske det är. Fast frågan är då om en kalkylator ska ta hänsyn till att många är otränade för långa distanser, typ marathon, eller ska baseras på att man är tränad för distansen. Hur man än vrider och vänder på det blir det alltid fel för en d

> Och inte på nån algoritm...?

Säkert rätt. Algoritmen i länken ser ut att ha kommit till världen genom regressionsanalys eller liknande.

Hur man än vrider och vänder på det så är alltid förutsättningarna olika. Jag som ny inom löpningen ser ändå en poäng med att få hjälp med träningstempon, hjälp att sätta upp rimliga förväntningar inför en tävling, kanske tävla mot sitt eget uträknade tid

Anders: Bra länk, det fanns dessutom en länk som förklarade vad man tränar med olika tempon som var nyttig för mig.

En klassisk tumregel är att dubblerad distans ger 10s långsammare tempo per km. Tex milen på 50 min (=5min/km) indikerar att halvmaran ska man klara av i ungefär 5:10/km eller totalt ca 1:50.

Jag själv som exempel sprang 2007 milen på bana på 3:27/km och

Att "Studenterna" satt ihop tabellen för nöjes skull inom klubben har jag inget problem med, det är mer när det hänvisas till den, särskilt som lämplig för "motionärer", för mig känns den mer som ngt för ett gäng unga vältränade grabbar. Sedan så känner j

Sporttracks har en plugin som heter "Performance Predictor" eller något liknande. Spring så snabbt du kan med en GPS, ladda in i sporttracks och högerklicka på aktiviteten. Rätt skoj faktiskt.