Quote from Funbeat user on 14 August 2010, 14:48För distanser mellan 1500 m och 9 km stämmer det mkt bra för mig också. På några sekunders marginal mellan 1500 & 5000 m. 9 km (Viktorialoppet i år) var väldigt varmt så där blev diffen lite mer, kanske +1,5 min. Detta bygger på VDot så längre distanser b
För distanser mellan 1500 m och 9 km stämmer det mkt bra för mig också. På några sekunders marginal mellan 1500 & 5000 m. 9 km (Viktorialoppet i år) var väldigt varmt så där blev diffen lite mer, kanske +1,5 min. Detta bygger på VDot så längre distanser b
Quote from Funbeat user on 15 August 2010, 12:17Om jag utgår från min 5k-tid ger den värden som stämmer extremt bra med mina faktiska resultat på distanser upp till halvmarathon. På marathon stämmer den inte alls (tyvärr)
Om jag utgår från min 5k-tid ger den värden som stämmer extremt bra med mina faktiska resultat på distanser upp till halvmarathon. På marathon stämmer den inte alls (tyvärr)
Quote from Funbeat user on 15 August 2010, 12:49Hur bra blir en 3km tid på att förutsäga vad man kan prestera på 10km?
Man borde kunna se lite hur man "ska" träna, alltså vad man ska jobba på för att nå sitt mål, när man jämför vad man har för tid på olika distanser.
Hur bra blir en 3km tid på att förutsäga vad man kan prestera på 10km?
Man borde kunna se lite hur man "ska" träna, alltså vad man ska jobba på för att nå sitt mål, när man jämför vad man har för tid på olika distanser.
Quote from Funbeat user on 15 August 2010, 15:42Björn: Milen från 3 k? Gissningsvis med nån minut hit eller dit, troligast +. Denna kalkulator anger även förslag på olika träningstempon: http://www.attackpoint.org/trainingpaces.jsp
Googla annars på "vdot" & "Jack Daniels" så kan du bada i kalkylatorer
Björn: Milen från 3 k? Gissningsvis med nån minut hit eller dit, troligast +. Denna kalkulator anger även förslag på olika träningstempon: http://www.attackpoint.org/trainingpaces.jsp
Googla annars på "vdot" & "Jack Daniels" så kan du bada i kalkylatorer
Quote from Funbeat user on 15 August 2010, 16:31Tycker faktiskt inte alls Studenternas är motionärsanpassad.
Ska jag överslagsräkna linjärt eller vad? 😀
Tycker faktiskt inte alls Studenternas är motionärsanpassad.
Ska jag överslagsräkna linjärt eller vad? 😀
Quote from Funbeat user on 15 August 2010, 16:42Linjärt blir helt fel då du bör orka springa i en snabbare fart på kortare distanser.
Linjärt blir helt fel då du bör orka springa i en snabbare fart på kortare distanser.
Quote from Funbeat user on 15 August 2010, 16:45Ja, alltså vill jag ha två punkter att kunna lägga mig emellan, inte bara gissa ut i det blå, från ett värde.
Någon som sett algoritmerna för de olika online-kalkylatorerna?
Ja, alltså vill jag ha två punkter att kunna lägga mig emellan, inte bara gissa ut i det blå, från ett värde.
Någon som sett algoritmerna för de olika online-kalkylatorerna?
Quote from Funbeat user on 15 August 2010, 17:10Lingling: ja, varför inte linjärt inom tabellen?
Med TS som exempel: Vad innebär 13:00 för 3.2 km på milen? De sista tvåhundra i 4:20 tar 52 sekunder, vilket innebär sådär 12:08 på 3k. I tabellen finns tider för 12:04 och 12:20, där 10k-tiderna motsvara
Lingling: ja, varför inte linjärt inom tabellen?
Med TS som exempel: Vad innebär 13:00 för 3.2 km på milen? De sista tvåhundra i 4:20 tar 52 sekunder, vilket innebär sådär 12:08 på 3k. I tabellen finns tider för 12:04 och 12:20, där 10k-tiderna motsvara
Quote from Funbeat user on 15 August 2010, 17:40Men det jag försöker få fram är att som motionär hamnar jag inte inom tabellen, jag måste extrapolera.
Om jag klarade milen på 54 minuter så kan jag anta att min tid för mara och halvmara ligger på knappt de tider som föreslås för den som tagit milen på
Men det jag försöker få fram är att som motionär hamnar jag inte inom tabellen, jag måste extrapolera.
Om jag klarade milen på 54 minuter så kan jag anta att min tid för mara och halvmara ligger på knappt de tider som föreslås för den som tagit milen på
Quote from Funbeat user on 15 August 2010, 17:49Ah, det insåg jag inte, mitt fel. Jag hänger mitt huvud i skam och får hänvisa till en kalkylator med större spännvid och där lägga till ett par procent.
Ah, det insåg jag inte, mitt fel. Jag hänger mitt huvud i skam och får hänvisa till en kalkylator med större spännvid och där lägga till ett par procent.