Quote from Funbeat user on 16 August 2010, 10:40I runners world nr 5 2009 fanns en intressant artikel och ett resonemang om det här. Där kunde jag även räkna fram en formel som gäller just mig.
Med lite mattekunskaper kan man säkert göra om formelerna beroende på vilka distanser man är mest tränad för
I runners world nr 5 2009 fanns en intressant artikel och ett resonemang om det här. Där kunde jag även räkna fram en formel som gäller just mig.
Med lite mattekunskaper kan man säkert göra om formelerna beroende på vilka distanser man är mest tränad för
Quote from Jonny Persson on 16 August 2010, 10:41Ett tips för att estimera LL är att ganska många ligger på ungefär samma fart på LL som på maran. Så då går det att kolla på estimerade maratider.
Ett tips för att estimera LL är att ganska många ligger på ungefär samma fart på LL som på maran. Så då går det att kolla på estimerade maratider.
Quote from Funbeat user on 16 August 2010, 10:42Jo jag kommer ihåg den, det var en forskare som hittat ett knä (en brytpunkt) vid längre distanser och lite annat.
Jo jag kommer ihåg den, det var en forskare som hittat ett knä (en brytpunkt) vid längre distanser och lite annat.
Quote from Funbeat user on 16 August 2010, 10:47Just nu funderar jag på generell inverkan av olika terrängtyper.
Rundbana, asfalt med lätta backar/ svåra backar, Terräng som i brett spåntäckt spår med eller utan backar, stigar och närmast obruten terräng ... med diverse hinder.
Just nu funderar jag på generell inverkan av olika terrängtyper.
Rundbana, asfalt med lätta backar/ svåra backar, Terräng som i brett spåntäckt spår med eller utan backar, stigar och närmast obruten terräng ... med diverse hinder.
Quote from Funbeat user on 16 August 2010, 10:52Lingling
Jag tror inte att det går att beräkna alla de faktorerna. Det bästa sättet är att försöka hitta så likvärdig terräng som tävlingen och sedan springa där och se vad som händer.
Jag är själv lite statistiknörd men inser att beräkningarna inte är
Lingling
Jag tror inte att det går att beräkna alla de faktorerna. Det bästa sättet är att försöka hitta så likvärdig terräng som tävlingen och sedan springa där och se vad som händer.
Jag är själv lite statistiknörd men inser att beräkningarna inte är
Quote from Funbeat user on 16 August 2010, 10:54För mig stämde det rätt bra baserat på en liknande inmatning som trådskaparens. Jag har sprungit intervaller på 150 m med tempo runt 3 min/km, och den föreslår 3.18 min/km för 200 m, så det känns rimligt. Den gissar också att jag ska springa milen på dryg
För mig stämde det rätt bra baserat på en liknande inmatning som trådskaparens. Jag har sprungit intervaller på 150 m med tempo runt 3 min/km, och den föreslår 3.18 min/km för 200 m, så det känns rimligt. Den gissar också att jag ska springa milen på dryg
Quote from Funbeat user on 16 August 2010, 10:59Jo det vet jag. Jag räknar mina värden för terräng ungefär som Blodomloppet Lkpg/Tjejmilen - men då undrar jag hur mkt långsammare det "får" gå när jag tränar på sågspån - men ska jag skatta Lidingöloppet matar jag in mina resultat från kortare distanser
Jo det vet jag. Jag räknar mina värden för terräng ungefär som Blodomloppet Lkpg/Tjejmilen - men då undrar jag hur mkt långsammare det "får" gå när jag tränar på sågspån - men ska jag skatta Lidingöloppet matar jag in mina resultat från kortare distanser
Quote from Funbeat user on 16 August 2010, 11:05En del orienterare springer ganska snabbt på bana.
http://www.orientering.se/Landslaget/Fakta-om-elitlopare/ErikJohansson/
En del orienterare springer ganska snabbt på bana.
http://www.orientering.se/Landslaget/Fakta-om-elitlopare/ErikJohansson/
Quote from Funbeat user on 16 August 2010, 11:09Jag gjorde ett lopp på bana och en person sa att jag ändå kunde räkna med liknande tid på ett lika långt lopp i ett elljusspår. Inte för att det går lättare i spåret utan för att det är mindre monotont.
Jag gjorde ett lopp på bana och en person sa att jag ändå kunde räkna med liknande tid på ett lika långt lopp i ett elljusspår. Inte för att det går lättare i spåret utan för att det är mindre monotont.
Quote from Funbeat user on 16 August 2010, 11:11Jo maken noterade att vår son springer fortare i spåren när sikten är skymd - han vill se vad som finns runt nästa krök! Det är väl en läggningsfråga.
Jo maken noterade att vår son springer fortare i spåren när sikten är skymd - han vill se vad som finns runt nästa krök! Det är väl en läggningsfråga.