Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningRaceskor
You need to log in to create posts and topics.

Varför är nyttan med lägre vikt lägre för motionärer, det borde snarare vara tvärt om. Ett inte så energieffektivt steg borde rimligen tjäna (något lite) mer på lättare skor än ett energieffektivt.

Jag går i funderingarna på att införskaffa ett par "lättare" skor att använda vid tävling, intervaller osv. Problemet som jag finner är att det är svårt att hitta skor för mig som pronerar lite. Min fundering är om man kan köpa skor för neutralt löpsteg o

Motfråga till PF: Behöver du verkligen pronationsstöd i alla dina olika skor om du gör just så som du tänker dig - Att ha olika skor till olika sorters pass? Då får ju dina fötter variation som kanske stärker istället för att skada?

Jag håller med Anders. När jag började med lättare o lägre skor så försvann mitt behov av pronationsstöd ganska snart. Fast i början så använde jag mej av sula med pronationsstöd som Patric tänker sej.

Nu springer jag bara i lätta o låga skor, på tränin

Klokt, ÅE. Jag använder regelbundet fem olika skopar av fyra olika fabrikat men aldrig samma sko under två pass i rad. Alla är mer eller mindre lättviktare men inga extremer åt endera hållet. Allt från Asics Hyperspeed (som är nästan platt & utan hålfotst

Adizero vadå?

Adios II. För detaljer kolla min utrustningslista - som förvisso är löjligt kort jämfört mot CS:s skohylla 😉

Nu känns det som om jag "kapade" denna tråd, var ju inte riktigt meningen....
Det här blev intressant, Jag trodde att om man pronerade så gjorde man alltid det , men kan man jobba bort det så klagar inte jag! Man kanske skulle köpa ett par lätta , neutra

Kolla gärna i barfotagruppen om rekommendationer kring vettig progressionstakt. Det förekommer en hel del plantar faciitis & andra överbelastningsskador om man går (;)) för snabbt fram barfota lr i lättviktare.

Vad gäller pronation & pronationsstöd så fi

Håller helt med om att lätta skor kan vara nyttiga även för motionärer som mig....
Tror också starkt på det där med att variera för att stärka fötter & ben på ett mer varierat sätt.
Jag skulle personligen inte gå direkt från Kayano till Fastwitch ett rejä