Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelReflex på vätternrundan?
You need to log in to create posts and topics.

Garanterat reflexlöst 4:08...

Själv startar jag 02:42, riktigt irriterande för det är ju precis innan ljus- och reflexkravet försvinner. Hoppas inte de är allt för griniga på det den korta tiden innan, då jag nog kommer strunta i de attributen.

/Stefan

Tipset är att du "råkar komma lite försenad till starten" och blir insläppt si så där 2:52... Chipset ger dig korrekt körtid ändå.

Jag startar 22.24.... Bra att synas längs vägarna.
Var finns reflextejp att köpa?

På hemsidan står det ju att reflextape inte är godkänt. På biltema hittade jag reflexdekaler för 40kr som jag tänkte använda. De var godkända för cykel enligt någon EU-norm men om VR godtar dem får jag se. Vill inte tvingas peta in en reflex i bakhjulet.

Tomas, tag vanlig reflex + eltejp, hitta lämplig yta t ex nedåtgående rör på svingen, sätt fast... upprepa på motsatt sida. Står inget om att reflexerna måste vara i hjulet.

va? e reflextejp inte tillåtet nu helt plötsligt?

Det finns säkert reflextape som är godkänd om man letar lite, men jag har svårt att tro att de gnäller över att eventuell reflextape inte är godkänd. Snarare att de gnäller över utebliven reflex/-tape
Det är väl att se och synas som borde vara det väsentl

Var står det att man inte får använda reflextape?
Jag kollar på vr-hemsidan under regler och där står inget om reflextape, bara att godkänd reflex skall användas.
http://www.vatternrundan.se/Default.aspx?module=4&content=20&lang=SV&fwsite=1

/Stefan

19 § Reflexanordning på sidan på cykel ska
1. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 3, klass IVA eller
2. vara typgodkänd av Vägverket eller Trafiksäker-
hetsverket enligt VVFS 1993:18 (ändrade genom VVFS 1994:22).
Kravet i första stycket gäller inte om m