Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelReflexer.
You need to log in to create posts and topics.

jag undrade vad som menades med godkända reflexer. Fick en länk som svar, där det står med stora bokstäver "nej! refextejp är inte typgodkänd".

Vad grundar dom sig det på? Mer exakt säger lagen vad som är godkänt eller inte? Står det så i lagen, att refl

Nej, men det står i lagen vad som är godkänt.

Många konstiga regler som UCI inte har.

Jepp, David.

Här är relevanta paragrafer ur föreskriften VVFS 2008:163 som trädde i kraft i maj 2008: (finns att tillgå på http://www.vv.se)

17 § Cykel ska ha reflexanordning baktill, framtill och på sidan som uppfyller kraven i 18 och 19 §§.
Reflexanordning b

Jag föredrar UCI-reglerna.

Ibland känns det som VR:s "regler" är mer av rekommendationer.
Jag har kört med Biltemas reflextejp och dålig diodlampa de senaste 10 åren och det har gått så bra så.
Fast vad kan man förvänta sig när det står 15-åriga funktionärer ute mitt i natten, oc

Om jag tolkar allt rätt så är inte reflextapen godkänd men då undrar jag hur en reflexvästar och andra skyddskläder som vi knegare kan godkännas när man arbetar på väg???

Vi har ju liksom rätt hårda krav vad som gäller när vi jobbar på vägar och vissa by

Reflexväst utanpå överlevnadsoverallen borde klar den nitiska startkontrollen.

Sccchhh, David, vi för en viktig och relevant diskussion här.

Biltema har vit reflextejp på rulle samt röd, gul,grön och blå som stickers.
Och Biltemapriser är det också.

samma sak varje år i stället för att bara skaffa ett gäng godkända reflexer och montera på cykeln så läggs en massa energi på att hitta alternativ som inte är godkända fattar inte riktigt varför...