Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelReglerna
You need to log in to create posts and topics.

Har ni som inte tror på "blinkljus" funderat på varför i princip alla ”varningsljus” är blinkande. Som på t.ex. polisbilar, ambulans och brandbilar. Varningsljus på arbetsfordon, för vägarbeten och på flygplan, fyrar mm.

Detta måste ju vara jäkligt korka

Underbar post! Gillar reglerna som innefattar stil, kaffe och alkohol bäst! Nu saknas bara räser som sagt...

P: Då borde ju alla lampor i trafiken blinka, tänk vad bra alla skulle synas 😉

P: Läs mitt inlägg ovanför ditt igen.

Blinkade fångar uppmärksamheten bra men är svårare att positionera. Så vill man synas riktigt bra blir både och bästa alternativet.

"Att det inte är tillåtet med blinkande ljus på bilar tycker jag borde vara vägledning nog faktiskt"

Styrbjörn. Vart står det att det är det, förbjudet. Nej, men väl vilka som får ha det och när det får nyttjas. Det är reglerat. T.ex. Arbetsfordon vid ar

P: Jag syftade mer på den senare delen av inlägget där jag letat rätt på forskning som faktiskt undersökt hur de olika ljusen uppfattas.

Många blinkande ljus som säljs är för övrigt förbjudna eftersom de inte lever upp till kravet på 200 bpm.

P = De blinkande fordon/varningar du pratar om är ju oftast stillastående eller mycket mycket sakta rörligalångsamtgående.

I de flesta fallen där cyklisten har blinkande ljus är ljuset inte är lagligt (enlitg mi erfarenhet). Det är inte många av de jag t

Mycket enkelt ang blinkljus.

Det är värdelöst att lysa upp något med et blinkande ljus, tänk att köra bil i en snöstorm med blinkande ljus som ska lysa upp vägen, leta upp rätt pryl i mörka förrådet med blinkande ficklampa eller liknande.

Ett blinkande

P = De blinkande fordon/varningar du pratar om är ju oftast stillastående eller mycket mycket sakta rörligalångsamtgående.

Ööööööö, Katarina, va? Du har inte åkt med när farbror blå kör lite snabbare än vanligt va? Eller du vet att propellerplanen går fo

på vilken sida kör man om personbilar i rondeller - snabbast ?