Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningResorb - Dyrt salt?
You need to log in to create posts and topics.

Som konditorison tycker jag nog att en arraksboll känns mer rätt i sammanhanget.

Moss, du menar en BILD:http://krillehellberg.blogg.se/images/2010/negerboll_71841935.jpg

Skämt åsido: Kaffe, socker och alkohol har det gemensamt att det förhindrar upptaget av kalium! Ha-ha-ha!

Som man säger på dansk: Udskillelsen eller tabet af kalium øges, hvis man drikker for meget kaffe og alkohol samt spiser for meget sukker. Skål ta mig fan!

Även om det är kalium som gör att man krampar i benen (jag har ingen aning om det är så, men någon skrev det tidigare) så vill man inte ha en obalans i nivåerna mellan natrium och kalium heller.

Natriumbrist kan du få om du svettas mycket eller dricker

Peter P,

Saltet får du ju från jordnötterna...

Salmiaksmaken i lakrits kommer från ammoniumklorid (NH4Cl), så visst får man i sig en massa kloridjoner om man äter saltlakrits. Frågan är om saltlakrits innehåller andra elektrolyter som kan vara bra att få i sig.

På ursprungsfrågan svarar jag ja, dyrt

Fast det är ju inte kloret utan natriumet som är det viktiga i vanligt NaCl-salt, dvs salmiak i sig hjälper inte mot den farliga hyponatremia.

Däremot kan salmiak påverka smaklöparna så att man lättare kan få i sig annat. Det är ju inte alltid så lätt a

Sant. Viktigare att få i sig Natrium och Kalium. Fast klorid behöver man få i sig till viss del. Detta är dock aldrig något problem eftersom de flesta kalium och natriumsalter är kloridsalter.

Alternativet är att blanda ammoniumklorid i valfri röra så smakar det salmiak. Enkelt sätt att lura smaklökarna. Det är inte farligt och det är gott 🙂 Kanske inte helt lätt att få tag i dock.

Jag och en polare stod och käkade ur burken på universitetet