Quote from Funbeat user on 6 May 2011, 20:56Som konditorison tycker jag nog att en arraksboll känns mer rätt i sammanhanget.
Som konditorison tycker jag nog att en arraksboll känns mer rätt i sammanhanget.
Quote from Elias Engqvist on 6 May 2011, 20:57Moss, du menar en BILD:http://krillehellberg.blogg.se/images/2010/negerboll_71841935.jpg
Moss, du menar en BILD:http://krillehellberg.blogg.se/images/2010/negerboll_71841935.jpg
Quote from Funbeat user on 6 May 2011, 21:55Skämt åsido: Kaffe, socker och alkohol har det gemensamt att det förhindrar upptaget av kalium! Ha-ha-ha!
Skämt åsido: Kaffe, socker och alkohol har det gemensamt att det förhindrar upptaget av kalium! Ha-ha-ha!
Quote from Funbeat user on 6 May 2011, 23:19Som man säger på dansk: Udskillelsen eller tabet af kalium øges, hvis man drikker for meget kaffe og alkohol samt spiser for meget sukker. Skål ta mig fan!
Som man säger på dansk: Udskillelsen eller tabet af kalium øges, hvis man drikker for meget kaffe og alkohol samt spiser for meget sukker. Skål ta mig fan!
Quote from Funbeat user on 7 May 2011, 16:33Även om det är kalium som gör att man krampar i benen (jag har ingen aning om det är så, men någon skrev det tidigare) så vill man inte ha en obalans i nivåerna mellan natrium och kalium heller.
Natriumbrist kan du få om du svettas mycket eller dricker
Även om det är kalium som gör att man krampar i benen (jag har ingen aning om det är så, men någon skrev det tidigare) så vill man inte ha en obalans i nivåerna mellan natrium och kalium heller.
Natriumbrist kan du få om du svettas mycket eller dricker
Quote from Funbeat user on 10 May 2011, 09:17Peter P,
Saltet får du ju från jordnötterna...
Peter P,
Saltet får du ju från jordnötterna...
Quote from Funbeat user on 10 May 2011, 10:18Salmiaksmaken i lakrits kommer från ammoniumklorid (NH4Cl), så visst får man i sig en massa kloridjoner om man äter saltlakrits. Frågan är om saltlakrits innehåller andra elektrolyter som kan vara bra att få i sig.
På ursprungsfrågan svarar jag ja, dyrt
Salmiaksmaken i lakrits kommer från ammoniumklorid (NH4Cl), så visst får man i sig en massa kloridjoner om man äter saltlakrits. Frågan är om saltlakrits innehåller andra elektrolyter som kan vara bra att få i sig.
På ursprungsfrågan svarar jag ja, dyrt
Quote from Funbeat user on 10 May 2011, 10:32Fast det är ju inte kloret utan natriumet som är det viktiga i vanligt NaCl-salt, dvs salmiak i sig hjälper inte mot den farliga hyponatremia.
Däremot kan salmiak påverka smaklöparna så att man lättare kan få i sig annat. Det är ju inte alltid så lätt a
Fast det är ju inte kloret utan natriumet som är det viktiga i vanligt NaCl-salt, dvs salmiak i sig hjälper inte mot den farliga hyponatremia.
Däremot kan salmiak påverka smaklöparna så att man lättare kan få i sig annat. Det är ju inte alltid så lätt a
Quote from Funbeat user on 10 May 2011, 10:45Sant. Viktigare att få i sig Natrium och Kalium. Fast klorid behöver man få i sig till viss del. Detta är dock aldrig något problem eftersom de flesta kalium och natriumsalter är kloridsalter.
Sant. Viktigare att få i sig Natrium och Kalium. Fast klorid behöver man få i sig till viss del. Detta är dock aldrig något problem eftersom de flesta kalium och natriumsalter är kloridsalter.
Quote from Funbeat user on 10 May 2011, 10:47Alternativet är att blanda ammoniumklorid i valfri röra så smakar det salmiak. Enkelt sätt att lura smaklökarna. Det är inte farligt och det är gott 🙂 Kanske inte helt lätt att få tag i dock.
Jag och en polare stod och käkade ur burken på universitetet
Alternativet är att blanda ammoniumklorid i valfri röra så smakar det salmiak. Enkelt sätt att lura smaklökarna. Det är inte farligt och det är gott 🙂 Kanske inte helt lätt att få tag i dock.
Jag och en polare stod och käkade ur burken på universitetet