Quote from Guest on 4 April 2008, 10:28hej jag har en fråga.
Jag är 29 år, började löpträna förra året, har varit kraftigt överviktig, har fortfarande 10 kg kvar att gå ner innan målvikt. Löptränar 2-3 gånger i veckan, joggar milen på 70 minuter. Har som max sprungit 1,2 mil i ett svep.
Nu t
hej jag har en fråga.
Jag är 29 år, började löpträna förra året, har varit kraftigt överviktig, har fortfarande 10 kg kvar att gå ner innan målvikt. Löptränar 2-3 gånger i veckan, joggar milen på 70 minuter. Har som max sprungit 1,2 mil i ett svep.
Nu t
Quote from Urban Nilsson on 4 April 2008, 10:38Med en vettig ökning av distanserna och med en lagom mängd långpass är det definitivt möjligt.
Generellt brukar man rekomendera att inte öka mängden mer än 10% per vecka.
Ett pass i veckan kan du öka med 5 minuter varje vecka och räkna som långpass.
3
Med en vettig ökning av distanserna och med en lagom mängd långpass är det definitivt möjligt.
Generellt brukar man rekomendera att inte öka mängden mer än 10% per vecka.
Ett pass i veckan kan du öka med 5 minuter varje vecka och räkna som långpass.
3
Quote from Funbeat user on 4 April 2008, 10:40Prova att innan sommaren ta dig runt en halvmara alltså 2,1 mil helst mestadels joggande. Känn efter hur det känns och överväg sedan att gå på en hel mara.
Rent spontant så tror jag att du mycket väl kommer okra runt även om det blir gående. Människokropp
Prova att innan sommaren ta dig runt en halvmara alltså 2,1 mil helst mestadels joggande. Känn efter hur det känns och överväg sedan att gå på en hel mara.
Rent spontant så tror jag att du mycket väl kommer okra runt även om det blir gående. Människokropp
Quote from Funbeat user on 4 April 2008, 10:42ok, det låter inte som om det vore omöjligt alltså..
Ska fundera lite till innan jag bestämmer mig 🙂
ok, det låter inte som om det vore omöjligt alltså..
Ska fundera lite till innan jag bestämmer mig 🙂
Quote from Funbeat user on 4 April 2008, 10:42Ja det är rimligt under förutsättning att:
1. Du kan och vill träna seriöst.
2. Att dina leder (knän, höfter osv...) tål träningsmängden.
Så egentligen kan nog bara du själv svara på frågan om din kropp håller för träningsmängden som du på sikt bör upp i
Ja det är rimligt under förutsättning att:
1. Du kan och vill träna seriöst.
2. Att dina leder (knän, höfter osv...) tål träningsmängden.
Så egentligen kan nog bara du själv svara på frågan om din kropp håller för träningsmängden som du på sikt bör upp i
Quote from Funbeat user on 4 April 2008, 10:49Jag tror att det är fullt möjligt, men det kräver naturligtvis förberedelser. Tidsmässigt från nu fram till september hinner du säkert köra ett av träningsprogrammen från t.ex. marathon.se och komma i sådan form att du kan ta dig runt. Om du har sprungit
Jag tror att det är fullt möjligt, men det kräver naturligtvis förberedelser. Tidsmässigt från nu fram till september hinner du säkert köra ett av träningsprogrammen från t.ex. marathon.se och komma i sådan form att du kan ta dig runt. Om du har sprungit
Quote from Funbeat user on 4 April 2008, 11:02Du orkar ta dig runt!
Men:
- möjligen blir det en tuff uppgift och kroppen ta en hel del stryk.
De flesta genomtränade marathonlöpare har en tämligen behaglig resa i 25-30 km sedan börjar kampen mot smärtan och tröttheten. Redan dagen efter loppet är
Du orkar ta dig runt!
Men:
- möjligen blir det en tuff uppgift och kroppen ta en hel del stryk.
De flesta genomtränade marathonlöpare har en tämligen behaglig resa i 25-30 km sedan börjar kampen mot smärtan och tröttheten. Redan dagen efter loppet är
Quote from Urban Nilsson on 4 April 2008, 11:06Anders: Du gillar väl inte utmaningar!?
Anders: Du gillar väl inte utmaningar!?
Quote from Funbeat user on 4 April 2008, 11:09Jag älsar utmaningar och ger inte upp i första taget. Jag har lyckats med utmaningen att gå ner 40 kilo i vikt, vilket är en indikation på min fighter-anda. Jag ger inte upp i första taget.
Jag är väldigt sugen på den här utmaningen. Har som sagt inte tän
Jag älsar utmaningar och ger inte upp i första taget. Jag har lyckats med utmaningen att gå ner 40 kilo i vikt, vilket är en indikation på min fighter-anda. Jag ger inte upp i första taget.
Jag är väldigt sugen på den här utmaningen. Har som sagt inte tän
Quote from Funbeat user on 4 April 2008, 11:26Försök jogga sakta istället för att gå under helgen pass.
Försök jogga sakta istället för att gå under helgen pass.