Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Den här frågan vänder sig främst till er ultralöpare. Jag är inbiten löpare och har som längst sprungit LL 30 (30km). Tycker att ultralöpning verkar spännande och funderar att delta i Årets sista långpass och/eller 6-timmars i Karlstad. Men jag har haft l

För mig är det kort och fort som gör mig skadad eller ger mig känningar här och var. Framförallt mår mina hälsporrar sämre av snabbare löpning.

Men din fråga om löparknä, där har jag ingen kunskap då jag (peppar, peppar) aldrig har lidit av detta. Men sk

Hmm...så du tror med andra ord inte att ultra är så bra idé för mig?

Titti,

läs "Born to Run" av Christopher McDougall.

Med rätt löpsteg och varsam ökning av längderna så klarar kroppen otroligt mycket.

/B.

Tack för tipset!

Om du har haft löparknä tidigare och är av med de bekymren idag så går det väl alltid att prova öka träningsmängden lite successivt.
Förhoppningsvis känner du igen symptomen och kan dra ned på mängden i så fall.

I långa loppet tror jag ändå att ultraträn

titti:

Har du kvar skadan eller är den helt borta? Om du är frisk ser jag ingen anledning att det skulle vara en högre skaderisk att prova på längre sträckor. I och med att Ultra löpning oftast går i ett lägre tempo skulle jag vilja säga att kroppen sli

Jag är oftast helt skadefri, men får känningar av framförallt snabba pass. Aldrig ont av långpromenader, cykling eller liknande. Därför tänkte jag att långsamt tempo kanske är lite skonsammare. Jag provar på Årets sista långpass så får vi se hur det går.

d morn.
Vilken löpning som är nyttigast för knän och leder och ligament och allt vad vi har i kroppen vet jag inget om.

Däremot, och det tror jag är värt att ha i bakhuvudet, finns det en risk för väldigt stor mental utslitning vid ultralöpning.
Det är i

Det som skulle kunna vara skadligt är nog "tävlingsdjävulen" som får en att fortsätta ett lopp fast man borde bryta. Så länge man känner av sin kropp och inte fortsätter att belasta en skada som håller på att gå upp är det nog ingen större fara.
Svårighet