Quote from Funbeat user on 20 November 2009, 10:37Fotleder och knän är det som verkar ta mest stryk vid ultralöpning, vad jag har kuinnat läsa mig till. Även en del fall av njursvikt har rapporteras, pga vätskebrist i kombination med intag av värktabletter (ibuprofen) hos ultralöparna.
Fotleder och knän är det som verkar ta mest stryk vid ultralöpning, vad jag har kuinnat läsa mig till. Även en del fall av njursvikt har rapporteras, pga vätskebrist i kombination med intag av värktabletter (ibuprofen) hos ultralöparna.
Quote from Funbeat user on 20 November 2009, 11:25Om man blir illa åtgången, om man känner sig utmattad efteråt och så vidare är väldigt individuellt tror jag, det hänger väldigt mycket på att man vet vad man ger isg in på och är rätt laddad inför utmaningen. Det beror nog också på om man verkligen anpas
Om man blir illa åtgången, om man känner sig utmattad efteråt och så vidare är väldigt individuellt tror jag, det hänger väldigt mycket på att man vet vad man ger isg in på och är rätt laddad inför utmaningen. Det beror nog också på om man verkligen anpas
Quote from Funbeat user on 20 November 2009, 12:04Som född (fysiologiskt sett) sprinter försöker jag mödosamt öka distanserna och är nu uppe i kanske en tiondels ultradistans... Min egen (väldigt lilla) erfarenhet är att skaderisken är minst i det tempo där man själv har bäst/mest ekonomiskt löpsteg. För
Som född (fysiologiskt sett) sprinter försöker jag mödosamt öka distanserna och är nu uppe i kanske en tiondels ultradistans... Min egen (väldigt lilla) erfarenhet är att skaderisken är minst i det tempo där man själv har bäst/mest ekonomiskt löpsteg. För
Quote from Funbeat user on 20 November 2009, 12:13Jag vet att många säger att fart sliter mer på knäna än lugn långdistans. Men - om man nu redan ådragit sig löparknä, då har man ju en svullnad vid yttre knäsenan och det borde därför vara betydligt värre att nöta 6-12 timmar, hur lugnt man än tar det, än
Jag vet att många säger att fart sliter mer på knäna än lugn långdistans. Men - om man nu redan ådragit sig löparknä, då har man ju en svullnad vid yttre knäsenan och det borde därför vara betydligt värre att nöta 6-12 timmar, hur lugnt man än tar det, än
Quote from Funbeat user on 20 November 2009, 13:17Åh, tack för alla intressanta inlägg och åsikter. Jag har full koll på hur jag kan motverka löparknä genom stretch osv, men var mer intresserade av huruvida skadan kan uppstå genom mängd (många nötningar) eller fart (intensiva nötningar). Hur som helst så
Åh, tack för alla intressanta inlägg och åsikter. Jag har full koll på hur jag kan motverka löparknä genom stretch osv, men var mer intresserade av huruvida skadan kan uppstå genom mängd (många nötningar) eller fart (intensiva nötningar). Hur som helst så
Quote from Funbeat user on 20 November 2009, 13:26titti:
Om det "bara" rör sig 6 h eller sista långpasset tror jag att skaderisken är mindre än om du kör hårda intervaller på asfalt. Kör du i ett "lam" tempo vilket man oftst kör på Ultra passen så tror jag du klarar av det utan att skada dig.
titti:
Om det "bara" rör sig 6 h eller sista långpasset tror jag att skaderisken är mindre än om du kör hårda intervaller på asfalt. Kör du i ett "lam" tempo vilket man oftst kör på Ultra passen så tror jag du klarar av det utan att skada dig.
Quote from Funbeat user on 20 November 2009, 13:30Staffan; Ja, det rör sig i första hand om att prova på nåt ultralopp. Jag kommer alltså inte förlänga mina vanliga långpass eller så. Men vem vet, jag kanske blir biten? 🙂
Staffan; Ja, det rör sig i första hand om att prova på nåt ultralopp. Jag kommer alltså inte förlänga mina vanliga långpass eller så. Men vem vet, jag kanske blir biten? 🙂
Quote from Funbeat user on 20 November 2009, 13:37Däri ligger den största risken, som jag ser det, att du blir biten, alltså!
Däri ligger den största risken, som jag ser det, att du blir biten, alltså!
Quote from Funbeat user on 20 November 2009, 13:40Titti:
Jag har blivet biten av Ultra löpning svår att bli av med den, numera kör jag inte ens sprint distansen 42195:-) .
Titti:
Jag har blivet biten av Ultra löpning svår att bli av med den, numera kör jag inte ens sprint distansen 42195:-) .
Quote from Funbeat user on 20 November 2009, 14:40Från min egen begränsade ultraerfarenhet (har bara sprungit 187 km som längst) så är definitivt förslitningsskador ett problem om man har för lite långtdsträning i bagaget. Det är nog främst muskelfästen och leder man ska vara uppmärksam på om man inte vi
Från min egen begränsade ultraerfarenhet (har bara sprungit 187 km som längst) så är definitivt förslitningsskador ett problem om man har för lite långtdsträning i bagaget. Det är nog främst muskelfästen och leder man ska vara uppmärksam på om man inte vi