Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelRoberto Vacci om doping
You need to log in to create posts and topics.

"Cykeln har aldrig varit ren.
På 1800-talet så körde de på rödvin och anfetamin, det var tillåtet på den tiden."

Fast en sport bör väl ses som ren om den utövas på ett tillåtet sätt?

Jag borde ha skrivit ren från doping.

Ditt inläggg avslöjade lite din moral (eller är du jurist?)
Är allt som utryckligen INTE är förbjudet är alltså tillåtet, -eller ?

Nisse,
"Jag borde ha skrivit ren från doping."

Det förändrar ju inget. Vin och amfetamin räknades ju inte som doping då. Alltså var cyklister som då nyttjade dessa medel inte dopade.
Samma sak med andra regler. Man är ingen fuskare om man idag tävlar med

Glöm inte tidsperioden då det var ciggisar som gällde. Några bloss innan ett lopp för förbättrad syreupptagningsförmåga.

Nu började Roberto prata doping direkt i dagens etapp så vi kan nog utesluta eventuella konspirationer/direktiv.

Nu har UCI skrivit på WADA och då gäller de regler som innebär att man inte har livstidsstraff vid första gången man åker fast för doping.

Det är ingen som kräver livstidsstraff för tröjdragningar, filmning eller hands inom fotboll.

Accepterar man inte

Jag tycker mig förstå att Ni tycker det är ok att man kan hitta på någon ny drog eller läkemedel som höjer prestationen.

Det är ok ända tills den blir officell ?

Epo var alltså OK att använda för friska personer för att höja prestationsförmågan ? I all

Om du sätter dig in i dopinglistan så ser du att den har karaktären av generalklausuler angående en del substanser.
Tyvärr så måste man ha någon form av rättssäkerhet även i dopingfrågan.

Det finns ett regelverk som jag tycker att vi ska hålla oss till.
http://www.wada-ama.org/en/World-Anti-Doping-Program/Sports-and-Anti-Doping-Organizations/The-Code/

F.ö. så kan jag rekommendera denna:
http://www.truechampionorcheat.org/

Om du vill ha en svensk tävlingslicens så måste du genomföra utbildningen.