Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSömn och löpning
You need to log in to create posts and topics.

Det är viktigt att sova – det har till och med jag förstått, även om jag inte alltid lyckas tillämpa det i praktiken. Det finns också ett samband mellan sömn och prestation om jag inte missminner mig. Men hur ser det ut mer exakt?

Ta till exempel en pers

"sova en timma mer per natt"

Jaha, svaret beror väl ganska mycket på om vi pratar från 3h till 4h (stor nytta) eller från 9h till 10h (ganska meninslöst)...

Jo, svaret beror förstås på en massa saker, för min fråga är ju jättegenerell. Men säg från 6 till 7 timmar.

Egentligen kanske det var meningslöst av mig att be om kompletterande uppgifter, för jag tror ändå inte det går att ge något bra svar. Det är väldigt individuellt. Man kan ha god sömnkvalité på ett litet antal timmar, och kanske då inte tar nämnvärd skada

Jag antar att de prestationer vi diskuterar här är fysiologiska prestationer, och sömnens längd har då mindre betydelse än den har för intellektuella prestationer. Detta beror på att kroppen inte behöver sova. Det är för hjärnans och psykets skull som söm

"EDIT: Medelålders = vuxen, ej gammal."
Nu hade du tur!BILD:http://www.postimage.org/templates/images/smiley/angry/7.gif

Ja Manne, jag vet. Mycket man säger kan förstås på flera sätt, men skulle man gardera mot alla för breda eller för smala tolkningar skulle inlägget aldrig ta slut. Men här tyckte jag dock att en inskärpning var motiverad...

Psykisk påverkan... Då tunnas kanske pannbenet ut. Lättare att ge upp och inte ge allt på t.ex. en tävling eller de tuffare träningspassen.

1X2 (så är jag också helgarderad:D)

Anders BERGLUND
Kanske är det så att hjärnan har störst behov/nytta av sömnen, men effekten är knappast noll för kroppen, som jag tolkar ditt inlägg. Frisättningen av tillväxthormoner ökar under djupsömnen, och vid sömnbrist prioriterar kroppen faktiskt d

Jo jag menade just så - att om nu inte kroppen påverkas så direkt så kommer ett påverkat psyke bidra till att prestationerna försämras både på kort och lång sikt.

Edit: Förutsatt att det mesta drabbar psyket.

Edit igen: Tycker att det är skönt och rensa