Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSömn och löpning
You need to log in to create posts and topics.

Ojoj, medan jag skrev kom det ett till inlägg, från en annan Anders! 😉 Men min replik var riktad till A. Berglund.

Anders Berglund skriver: "Detta beror på att kroppen inte behöver sova"

Jo, kroppen behöver sova. Det är som Markus skriver i djupsömnen som kroppen "repareras". För lite sömn kommer helt enkelt ge taskig avkastning på hård träning på liknande sätt som a

Markus, Marcus & Anders: Viktigt att göra skillnad på konstant sömnbrist som kan knäcka & bryta ned den allra starkaste medans tillfälliga sömnstörningar som ju inte alls påverkar på samma sätt.

Edit igen igen: Jag utgick från tillfälliga sömnrubbningar

Inverkan på immunförsvaret?
Eller den berömda "reparationen"?

Fast vad sömnen gör exakt för människan är väl inte helt fastställt?

Varför människan behöver sömn är inte klarlagt. En teori jag läste var att man kan ändå inte göra något vettigt på natten, så då är det bästa att spara så mycket energi som möjligt. Detta leder naturligt till sömn som en metod.

Själv har jag omvärderat det här med sömn de senaste åren. Förr valde jag att sova så lite jag kunde, utan att somna eller slumra ofrivilligt på dagarna. Numera, däremot, sätter jag nästan aldrig väckarklockan, utan vaknar när jag är redo för det. Skall k

Lars: Tja, definiera vettigt 😉

Annars har jag hört att det finns två typer av människor (vad gäller sömn alltså). Majoriteten är känsliga för sömnbrist, medan en liten del av mänskligheten inte tycks beröras nämnvärt av få sömntimmar.

I samma dokument

"Konsekvenser av sömnstörningar
Vid bristande djupsömn sjunker ämnesomsättningen i hjärnan, vilken får sänkt arbetskapacitet. En trött hjärna behöver fler celler för att klara ett jobb och förbrukar därmed ännu mer energi. Immunsystemet aktiveras, vi får

Det bästa med att sova är att allt är möjligt när man drömmer. Exempelvis att vinna olympiskt guld på 10000 meter.

Dream on! (H:)