Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSömn och löpning
You need to log in to create posts and topics.

När jag var yngre fanns drömmar om OS guld i vaket tillstånd. Nu för tiden kommer sådana drömmar bara då jag snarkar. Det är ett bra exempel på hur viktig sömnen är. Sömnen håller drömmarna vid liv.

Ja (ähum) det är ingenting av det som framlagts i föregående kommentarer (jag tänker i sht på Markus och Marcus) som strider mot att det är HJÄRNAN och inte KROPPEN som behöver sömn. Eller kommer kroppen på av sig själv under sömnen att den ska sätta igån

Jag tycker ditt resonemang är konstigt. Oavsett om kroppen själv styr återhämtningen, eller om det är hjärnan som ser till att denna process kommer igång, så har kroppen ett behov av sömnen. Det var väl behovet vi diskuterade och inte hur diverse signalsu

Jag börjar fundera om det kan vara så att man behöver _mycket_ mer sömn om man ska ha en chans att både "återhämta" kroppen och hjärnan när man tränar mycket... Kan det vara så att kroppen stjäl återhämtningstid som normalt hade gått åt för att ta hand om

Jo Markus, där har du en poäng. I övrigt är det nog orimligt att på ett så pass separatistiskt sätt som mitt diskutera hjärnan versus kroppen. De främsta tänkarna med avseende på dessa frågor menar att man snarare måste diskutera individen som en helhet o

Min personliga erfarenhet är att en natt utan sömn försämrar min fysiska prestationsförmåga mycket påtagligt. Får inte nån fart, benen känns som i slutet på ett långpass redan efter uppvärmningen och koordinationen blir som en tonårings.

Men det kanske ä

Diverse rykten säger att Paula Racliffe sover mellan 11 och 14 timmar per dygn.

Källor:

How Much Sleep Do I Need?

http://books.google.se/books?id=1KoH_rU_c5EC&pg=PA89&lpg=PA89&dq=paula+radcliffe&source=bl&ots=1IOA_qi0

Jag har också personliga erfarenheter av det där med sömn.

Efter att ha varit mammaledig ett år med en bebis som väckte mig 1-2 ggr i timmen varenda natt, för att amma, började jag jobba heltid igen. Nätterna förblev lika tråkiga. Ska tillägga att min tr

Saxade lite information från Wikipedia om Human Growth Hormone (HGH):

HGH is synthesized and secreted from the anterior pituitary gland in a pulsatile manner throughout the day; surges of secretion occur at 3- to 5-hour intervals. The plasma concentratio

Inför OS försökte Gabriella Szabo sova extremt mycket, för att klara den hårda träningen utan att bli skadad och vara i toppform till OS. Vet inte om detta är sant eller bara rykte och hur hon sen upplevde sina lopp.