Quote from Funbeat user on 8 July 2009, 10:46Jag svettas mycket och fungerar bättre med en skvätt (0,5 tsk/liter) vanligt koksalt i min druvsockerlösning - varma dagar.
Brukar inte äta extra salt innan eller efter passen.
På riktiga utmaningar (marathondistans eller längre) och speciellt om det är
Jag svettas mycket och fungerar bättre med en skvätt (0,5 tsk/liter) vanligt koksalt i min druvsockerlösning - varma dagar.
Brukar inte äta extra salt innan eller efter passen.
På riktiga utmaningar (marathondistans eller längre) och speciellt om det är
Quote from Funbeat user on 8 July 2009, 14:02Enligt tränaren Joe Friel, förlorar man mer vätska än salt när man svettas. Alltså skulle saltkoncentrationen i kroppen snarare öka vid fysiskt arbete:
http://www.trainingbible.com/joesblog/2008/09/hydration-and-exercise-part-2.html
Enligt tränaren Joe Friel, förlorar man mer vätska än salt när man svettas. Alltså skulle saltkoncentrationen i kroppen snarare öka vid fysiskt arbete:
http://www.trainingbible.com/joesblog/2008/09/hydration-and-exercise-part-2.html
Quote from Funbeat user on 8 July 2009, 15:19Lars, så är det. Men urlakningen av salter i kroppen kommer om du bara kompenserar med mängder av rent vatten utan salter och mineraler.
Lars, så är det. Men urlakningen av salter i kroppen kommer om du bara kompenserar med mängder av rent vatten utan salter och mineraler.
Quote from Funbeat user on 8 July 2009, 15:22Jag är inne på Sebastians spår. Det är inte bara Natriumklorid (NaCl = salt) som man behöver det är så mycket mer. Jag tar däremot gärna salt i förebyggande hellre än att man får brist på natrium. Brist på natrium leder till döden. Då känns det bättre med
Jag är inne på Sebastians spår. Det är inte bara Natriumklorid (NaCl = salt) som man behöver det är så mycket mer. Jag tar däremot gärna salt i förebyggande hellre än att man får brist på natrium. Brist på natrium leder till döden. Då känns det bättre med
Quote from Funbeat user on 8 July 2009, 16:29Jag är ju nybörjare på löpning, men kör ca 3-4 pass på 5 km i veckan (tränar varannan dag) och min läkare sa till mig på mitt senaste blodprov att jag hade låga saltvärden. Jag svettas mycket när jag springer (bor i södra USA och här är det riktigt varmt)
Jag är ju nybörjare på löpning, men kör ca 3-4 pass på 5 km i veckan (tränar varannan dag) och min läkare sa till mig på mitt senaste blodprov att jag hade låga saltvärden. Jag svettas mycket när jag springer (bor i södra USA och här är det riktigt varmt)
Quote from Funbeat user on 8 July 2009, 17:01Mina fingrar har också svullnat upp flera gånger när jag sprungit (i värme).
Är alltid saltsugen efter att jag sprungit (i värme). Dricker mängder vatten efteråt såklart, men suget brukar bestå så jag smaskar i mig lite Herbamare...
Men det är alltså eg
Mina fingrar har också svullnat upp flera gånger när jag sprungit (i värme).
Är alltid saltsugen efter att jag sprungit (i värme). Dricker mängder vatten efteråt såklart, men suget brukar bestå så jag smaskar i mig lite Herbamare...
Men det är alltså eg
Quote from Linnea Olsson on 8 July 2009, 17:03Det är som vanligt här på forumet, alla har vi våra egna erfarenheter och egna åsikter. Och det är kul det. Men jag tycker nog att ett ökat saltintag för oss motionärer är att föredra. Sen gör du som du vill. Jag tycker att mycket pekar på att vi oftare h
Det är som vanligt här på forumet, alla har vi våra egna erfarenheter och egna åsikter. Och det är kul det. Men jag tycker nog att ett ökat saltintag för oss motionärer är att föredra. Sen gör du som du vill. Jag tycker att mycket pekar på att vi oftare h
Quote from Funbeat user on 8 July 2009, 17:41Ja, Malin, det är ju det jag undrar. Är det saltbrist? Är det vätskebrist? Eller rent av båda?
Har ju hört olika från olika källor och då menar jag inte här på FB utan av typ sjuksköterskor och annat löst folk. 😉
Ja, Malin, det är ju det jag undrar. Är det saltbrist? Är det vätskebrist? Eller rent av båda?
Har ju hört olika från olika källor och då menar jag inte här på FB utan av typ sjuksköterskor och annat löst folk. 😉
Quote from Funbeat user on 8 July 2009, 18:12Från min sida, om salt: http://www.funbeat.se/blogs/show.aspx?Blogid=18313
Från min sida, om salt: http://www.funbeat.se/blogs/show.aspx?Blogid=18313
Quote from Funbeat user on 8 July 2009, 22:32Spännande. Ja, jag har låga halter av natrium i mitt blod och perfekt blodtryck. Undra om det skulle ändras om jag käkade mer salt. Fast jag försöker äta salt varje dag nu sen jag fick det rådet av läkaren.
Har salt på frukostäggen, äter extrasaltat smör
Spännande. Ja, jag har låga halter av natrium i mitt blod och perfekt blodtryck. Undra om det skulle ändras om jag käkade mer salt. Fast jag försöker äta salt varje dag nu sen jag fick det rådet av läkaren.
Har salt på frukostäggen, äter extrasaltat smör