Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Optimala stegfrekvensen är väl 180 fotisättningar per minut om jag inte minns fel? Det är vad jag har exakt när jag springer "normalt" tempo, varken långsamt eller jätte fort. För att springa snabbare - ska man öka stegfrekvensen? För man ska väl inte öka

Startkare vader och ben ger kraftigare frånskjut -> längre löpsteg utan att tappa löptekniken.

Du kommer få sänkt kadens om du minskar farten. Man ska inte haka upp sig på 180 i kadens heller, det hella beror på hur lång man är (eller egentligen hur lång

Rent teoretiskt är det bara steglängden du kan laborera med om du vill öka eller sänka farten och behålla den "gudomliga" frekvensen på 180 isättningar/minut.

Men jag tror att det är enklare än så:

Öka farten 🙂

Jag håller med Lars...

Försök springa riktigt fort med låg frekvens, du kommer finna det omöjligt 😉

Springa fort med låg frekvens. Låter mer som gasellsprång och det känns inte nyttigt för benen. 😉

Om man inte hette John Ngugi...

Steglängden är en konsekvens av hastigheten och stegfrekvensen. Markkontakten minskar med ökad hastighet, samtidigt som frånskjutsvinkeln ökar, vilket gör att stegfrekvensen ökar en del med högre hastighet. 180 är ingen idealisk nivå, snarare ett minimum

Intressant jämförelse med studsbollen... 🙂

Hastighet=steglängd x steg/min

Så man måste ändra antingen steglängd eller frekvens (eller båda) för att öka/minska hastigheten.

Man har en max steglängd så för att bli snabbare måste frekvensen upp.
Svårt a

Stig, det är förstås sant att steglängd eller frekvens måste öka om hastigheten ökar, men det är lätt att dra fel slutsats om orsak och verkan.

I varje steg består markkontakten av en bromsfas och en accelerationsfas, samtidigt som man hela tiden bromsas

"Steglängden är en konsekvens av hastigheten och stegfrekvensen."

Här måste man väl vända på det hela, dvs "Hastigheten är en konsekvens av stegländen och stegfrekvensen." Hastigheten är ju inget som skapas av sig själv. Eller tänker jag tokigt?